Quote from Guest on 5 January 2011, 11:53Jag har sedan i maj 2010 haft ont i knät, riktigt ont, som har visat sig vara en inflammation pga överansträngning då knäleden börjar bli utsliten.
Nu har jag äntligen fått bort inflammationen och med det värken, jag testade jogga för någon dag sedan. N
Jag har sedan i maj 2010 haft ont i knät, riktigt ont, som har visat sig vara en inflammation pga överansträngning då knäleden börjar bli utsliten.
Nu har jag äntligen fått bort inflammationen och med det värken, jag testade jogga för någon dag sedan. N
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 12:03Du kommer säkert få många bra (och dåliga) råd här. Jag nöjer mig med: när du joggar, hur du än gör det, välj mjuka icke-monotona underlag. Läs: skogsstigar och lindrig terräng.
Du kommer säkert få många bra (och dåliga) råd här. Jag nöjer mig med: när du joggar, hur du än gör det, välj mjuka icke-monotona underlag. Läs: skogsstigar och lindrig terräng.
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 12:11Efter min cancer 2001 fick jag väldigt dåliga leder pga cellgifterna. Mitt råd är att du tar det väldigt lugnt (extremt lugnt) med att öka träningsmängd och fart.
Tar väldigt lång tid att stärka svaga leder och det gäller att hålla träningen så lugn att
Efter min cancer 2001 fick jag väldigt dåliga leder pga cellgifterna. Mitt råd är att du tar det väldigt lugnt (extremt lugnt) med att öka träningsmängd och fart.
Tar väldigt lång tid att stärka svaga leder och det gäller att hålla träningen så lugn att
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 12:13Jag har inte så mycket underlag att välja på, dåligt oplogade cykelvägar är de som finns, och det lär så vara några månader framöver.
Jag har inte så mycket underlag att välja på, dåligt oplogade cykelvägar är de som finns, och det lär så vara några månader framöver.
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 12:20Ja, svårt att svara på. Träningsmängd och skaderisk är högst personlig.
Det är väl enklast att svara "överansträngning dig inte". Kanske betyder att du måste nöja dig med att "inte vara nöjd" innan du avslutar ett träningspass.
Ja, svårt att svara på. Träningsmängd och skaderisk är högst personlig.
Det är väl enklast att svara "överansträngning dig inte". Kanske betyder att du måste nöja dig med att "inte vara nöjd" innan du avslutar ett träningspass.
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 16:57Det är så sant de ni skriver.
Men som jag har tänkt nu är att jag kör på med de jag gjorde i måndags för det kändes bra...si så där 5-6 ggr var 4de dag. Men sen då? SKa jag korta av vilodagarna mellan eller ska jag förlänga mina jogg-minuter under passe
Det är så sant de ni skriver.
Men som jag har tänkt nu är att jag kör på med de jag gjorde i måndags för det kändes bra...si så där 5-6 ggr var 4de dag. Men sen då? SKa jag korta av vilodagarna mellan eller ska jag förlänga mina jogg-minuter under passe
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 17:10Jag har haft knäproblem i ca. 60 år.
Gjorde väl lite fel ibland i övertro så
1982 var jag mogen för rullstolen enligt läkarna.
I rullstol blev jag dock ännu sämre, så jag klev ur.Lärde mig långsamt att mängd var bra mycket bättre än fart.
Jag började
Jag har haft knäproblem i ca. 60 år.
Gjorde väl lite fel ibland i övertro så
1982 var jag mogen för rullstolen enligt läkarna.
I rullstol blev jag dock ännu sämre, så jag klev ur.
Lärde mig långsamt att mängd var bra mycket bättre än fart.
Jag började
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 18:47Det jag vill tipsa dig med Siv är att inte öka mängden för snabbt bara för att du inte känner någon smärta eller irritation typ. Nu är jag bara en självlärd halvgammal joggare men jag har tränat många patienter som jag har haft på ett behandlingshem i nor
Det jag vill tipsa dig med Siv är att inte öka mängden för snabbt bara för att du inte känner någon smärta eller irritation typ. Nu är jag bara en självlärd halvgammal joggare men jag har tränat många patienter som jag har haft på ett behandlingshem i nor
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 19:04Snöpuls!
Snöpuls!
Quote from Funbeat user on 5 January 2011, 19:07Som K-G säger: farten dödar.....
Som K-G säger: farten dödar.....