Quote from Guest on 8 June 2013, 08:36Jag vill gärna ha tips om hur jag lägger upp mitt träningsuplägg. Är relativt otränad och har som mål att springa milen nästa år. hur ska jag träna?
Jag vill gärna ha tips om hur jag lägger upp mitt träningsuplägg. Är relativt otränad och har som mål att springa milen nästa år. hur ska jag träna?
Quote from Funbeat user on 8 June 2013, 08:46Jag kör med följande program:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=934000Man ökar med 3 % för varje dag, så springer du t.ex. 2 km idag så har du kommit upp i milen om ca 8-9 veckor. 🙂
Jag kör med följande program:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=934000
Man ökar med 3 % för varje dag, så springer du t.ex. 2 km idag så har du kommit upp i milen om ca 8-9 veckor. 🙂
Quote from Funbeat user on 8 June 2013, 10:54Till att börja med behöver du träna på att träna och på så sätt vänja kroppen vid en ny livsstil. Sakta men säkert kommer den att anpassa sig till den nya situationen. Enligt min mening finns det inga genvägar som är långsiktigt hållbara. Regelbundenheten
Till att börja med behöver du träna på att träna och på så sätt vänja kroppen vid en ny livsstil. Sakta men säkert kommer den att anpassa sig till den nya situationen. Enligt min mening finns det inga genvägar som är långsiktigt hållbara. Regelbundenheten
Quote from Funbeat user on 8 June 2013, 12:07Carina, vad härligt att du ska börja med löpning. När jag började med löpning för en tid sedan körde jag ett komma igång program på 10 veckor där slutmålet är att orka springa/jogga non-stop i 20 min.
Jag gillade programmet och redan efter första passet
Carina, vad härligt att du ska börja med löpning. När jag började med löpning för en tid sedan körde jag ett komma igång program på 10 veckor där slutmålet är att orka springa/jogga non-stop i 20 min.
Jag gillade programmet och redan efter första passet
Quote from Funbeat user on 8 June 2013, 17:54Vecka:
Dag ett: intervaller 3 min/3 min i antal och intensitet lämplig för dig
Dag två: snabbdistans i längd lämplig för dig
Dag tre: distans i jämn lätt fart i en distans som du ökar marginellt varje veckaSprid ut dessa dagar så mycket som möjligt över
Vecka:
Dag ett: intervaller 3 min/3 min i antal och intensitet lämplig för dig
Dag två: snabbdistans i längd lämplig för dig
Dag tre: distans i jämn lätt fart i en distans som du ökar marginellt varje vecka
Sprid ut dessa dagar så mycket som möjligt över
Quote from Funbeat user on 9 June 2013, 01:21Tack alla för svar. Börjar nästa vecka. Har börjat en gång men efter ett par förkylningar/och en fot som svullnade upp så var man på ruta ett igen. Men nu har jag bestämt mig.
Tack alla för svar. Börjar nästa vecka. Har börjat en gång men efter ett par förkylningar/och en fot som svullnade upp så var man på ruta ett igen. Men nu har jag bestämt mig.
Quote from Funbeat user on 9 June 2013, 11:50Tänk på att det blir alltid dyker upp störningar som förkylningar, småskador o annat. Därför är jag lite skeptisk mot färdiga program och låter form och humör styra dagens pass, det viktiga är att du ökar försiktigt och lyssnar på kroppen. Du kan också
Tänk på att det blir alltid dyker upp störningar som förkylningar, småskador o annat. Därför är jag lite skeptisk mot färdiga program och låter form och humör styra dagens pass, det viktiga är att du ökar försiktigt och lyssnar på kroppen. Du kan också
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 13:18De bästa två råden för att lyckas med en långsiktig satsning har du redan fått av Henrik o Nellie:
-Träna på att träna
-Träna på ett sådant sätt att du längtar till nästa pass (dra inte på för hårt o få träningsvärk eller sträckningar eller värre)Och så
De bästa två råden för att lyckas med en långsiktig satsning har du redan fått av Henrik o Nellie:
-Träna på att träna
-Träna på ett sådant sätt att du längtar till nästa pass (dra inte på för hårt o få träningsvärk eller sträckningar eller värre)
Och så
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 22:55Jag vill från egen erfarenhet lägga till ett tips. Träna även annat än löpning. Idealet för mig verkat vara Core på F&S. Mage, rygg, smidighet. Minskar risken för ryggont.
Jag vill från egen erfarenhet lägga till ett tips. Träna även annat än löpning. Idealet för mig verkat vara Core på F&S. Mage, rygg, smidighet. Minskar risken för ryggont.
Quote from Funbeat user on 10 June 2013, 23:03Fokusera på att få glädje och kontinuitet då du tränar. Hur du gör det spelar ingen roll i början. Om du vill ha det strukturerat kan du följa något av träningsprogrammen ovan, annars får du hitta på något annat, kanske springa/gå i vacker natur.
Fokusera på att få glädje och kontinuitet då du tränar. Hur du gör det spelar ingen roll i början. Om du vill ha det strukturerat kan du följa något av träningsprogrammen ovan, annars får du hitta på något annat, kanske springa/gå i vacker natur.