Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUppladdning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.
Jag ska springa en tävling/testas på 1 mil på måndag kväll.
Idag ska jag jogga runt i en timme på ett lagom tempo för att köra igenom kroppen lite.
Efter det har jag tänkt att vila mig i form.

Är det någon som vet ett bättre sätt att förbereda

Jag skulle ha kört hårt idag, lite lätt imorgon
Dan innan skulle jag gett järnet, allt jag hade men inte så länge så jag inte hann återhämta mig till dan efter.

tömma lagrena dagen innan och köra en kolhydrat uppladdning efter det då eller?

Nej. Kolhydratladdning ska du påbörja genom att tömma lagren kanske då idag genom att köra rätt hårt. Sen ska du fylla på rejält fram till loppet.
Den hårda "uppöppning" jag snackar om har inget med kolhydrater att göra utan är ett sätt att sparka liv i m

Klassiskt är nog mer att ladda 2-3 dagar innan tävling. Ta en stillsam jogg i 15-20 minuter dagen innan för att hålla ligament och leder igång.

Själv tog jag ett kortare löp 5 dagar innan springcrossen och vilade fram till loppet. Det gick mycket bättre

Det finns flera studier som visar att en klassisk s.k. tömning inte ger någon förbättring av laddningsmöjligheterna, snarare tvärtom. Lore of Running av Tim Noakes tar upp detta och innehåller flera referenser. Jag har refererat till dessa tidigare i någo

Så trevligt för piggelinarna.

Jag tror inte heller på den klassiska tömningen. Jag tror att man ska vila sig in i toppformen. Min erfarenhet säger att man efter en tids träning mår fint av att vila lite längre än vanligt innan en tävling. Kroppen tar väl

tack för tipsen.

jag tror jag gör så att jag vilar mig i form men tar en mjukis runda med mycket stretching dagen innan.

tänk på att stretching tröttar ut kroppen ganska ordentligt.
Lite försiktiga tänjningar är mer att rekommendera innan du ska ge max...

jag kom in på 41 vilket inte är någon bra milen tid men om man räknar in förutsättningarna så är jag nöjd.
Var lite så där med sömnen och det ständiga löpandet när man väl anmält sig.
återigen tack för tipsen

12