Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUrsviks Ultra
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon som känner till lite om Ursviks Ultra? Hur banan är först och främst. Många deltagare som ställer upp på 45 km och 75 km?

TT

Banan är grym. Man brukar säga att när man springer ett varv så håller man samma fart som på Lidingöloppet. Det säger en del om banans kupering. Att då springa 5 varv och starta mitt i natten, det finns inte. Är det dessutom snö och is kvar i spåret ja då

Jo, jag förstår. Misstänkte det. Det är lite det som är grejen med terränglopp, att de aldrig är flacka. Jag sprang Marcusloppet, 50 km 2007 och det var över Romeleåsen. Det var upp och ner och sedan upp och ner igen. Jag kunde knappt gå på en hel vecka.

Två saker som ofta glöms bort:

1) När man springer fem varv så tar man det lite lugnare. Backarna minskar lite i höjd då och blir mänskligare. Likaså rötterna. Banan kännas alltså enklare när man springer fem varv än när man springer bara ett varv. Iof

Jag undrar vad som hände 2003 då 13 av 24 bröt. Var det vädret?

TT

Om jag kommer ihåg rätt är det 7 eller 8 ganska branta och/eller långa backar per varv - det gäller att ta det lugnt i dom!

http://hem.bredband.net/b138552/ursvik/

"MB Gravity Web Service"? Vad är det för något? Sköna höjdkurvor, brukade ha en prinout från min Garmin på anslagstavlan på jobbet.. 🙂

Backn vid 4 km är löjlig (löjligt brant), likaså är det en hemsk nerförsbacke någon gång efter 10 km har jag för mig.

Vi som bor i Skåne vet knappt vad is är och definitivt inte i april. Men vind har vi mycket här. Motvind oftast.

TT

Tommy T: 2003 var det snöstorm en stor del av natten. Ståldubben kom väl till pass i backarna. Om jag minns rätt var det dessutom fler än en som för sent insåg varför det är en bra idé att förvara drickabältet på insidan av jackan;-)

12