Quote from Guest on 13 May 2008, 10:25Är nybörjarcyklare, tjej dessutom, min fundering är vilket utrustning man måsta ha för att få cykla på vägen (lagligt)? Behöver man ha reflexer fram och bak? Lyse behöver man väl inte ha om det inte är mörkt?
Vad har ni med er när ni cyklar 1-2 timmar.
Är nybörjarcyklare, tjej dessutom, min fundering är vilket utrustning man måsta ha för att få cykla på vägen (lagligt)? Behöver man ha reflexer fram och bak? Lyse behöver man väl inte ha om det inte är mörkt?
Vad har ni med er när ni cyklar 1-2 timmar.
Quote from Jonas Täng on 13 May 2008, 10:35Från www.vagverket.se :
Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms.I mörker måste cykeln också ha
strålkastare med vitt eller gult ljus fram
lykta med rött ljus bak
vit reflex fram röd reflex bak
orangegula eller vita reflexer åt sidorna.
Från http://www.vagverket.se :
Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms.
I mörker måste cykeln också ha
strålkastare med vitt eller gult ljus fram
lykta med rött ljus bak
vit reflex fram röd reflex bak
orangegula eller vita reflexer åt sidorna.
Quote from Bengt Askerfelt on 13 May 2008, 10:39Att kunna byta slang är nog inte onödigt om man får punka och kanske inte får nån mottagning på mobilen? 😉
Jag tror inte man behöver ha varken reflexer eller lampa om man inte kör i mörker? Det jag har med mig är 2 slangar, verktyg, lite tejp för allehan
Att kunna byta slang är nog inte onödigt om man får punka och kanske inte får nån mottagning på mobilen? 😉
Jag tror inte man behöver ha varken reflexer eller lampa om man inte kör i mörker? Det jag har med mig är 2 slangar, verktyg, lite tejp för allehan
Quote from Jonas Täng on 13 May 2008, 10:42Åh JAG glömde ju skriva sånt som Jannike tänkte på. Som hjälm. Men det är inget jag har med mig utan något jag har på mig, kanske... Fast i morse hade jag totalt hjärnsläpp och glömde sätta på mig cykelskorna, kom inte på det förrän jag försökte klicka fa
Åh JAG glömde ju skriva sånt som Jannike tänkte på. Som hjälm. Men det är inget jag har med mig utan något jag har på mig, kanske... Fast i morse hade jag totalt hjärnsläpp och glömde sätta på mig cykelskorna, kom inte på det förrän jag försökte klicka fa
Quote from Funbeat user on 13 May 2008, 10:49Oavsett längd på mitt cykelpass har jag alltid i sadelväskan:
- reservslang
- pump
- däckavtagare
- litet enkelt multiverktygI ryggfickorna ligger alltid:
- PENGAR, id-kort och kontokort
- mobiltelefonen (den ligger inte i sadelväskan för om nåt skull
Oavsett längd på mitt cykelpass har jag alltid i sadelväskan:
- reservslang
- pump
- däckavtagare
- litet enkelt multiverktyg
I ryggfickorna ligger alltid:
- PENGAR, id-kort och kontokort
- mobiltelefonen (den ligger inte i sadelväskan för om nåt skull
Quote from Funbeat user on 13 May 2008, 10:57Appropå hjärnsläpp så är glasögon väldigt bra - jag har glömt mina ett flertal gånger när det störtregnat och jag förstår inte varför jag gör om det (#).
Glasögon skyddar bra mot stenar, flugor och skit som har en tendens att hitta ens ögon väldigt bra.
Appropå hjärnsläpp så är glasögon väldigt bra - jag har glömt mina ett flertal gånger när det störtregnat och jag förstår inte varför jag gör om det (#).
Glasögon skyddar bra mot stenar, flugor och skit som har en tendens att hitta ens ögon väldigt bra.
Quote from Funbeat user on 13 May 2008, 10:57Hej Jenny.
För att du skall vara laglig så ska cykeln ha ringklocka. Och vid mörker reflexer fram (vit) bak (röd) sida (orange) Lyse, fram (vit) bak (röd).
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr021.pdf
"Har ni tränat på att byta slang. Det känns lite o
Hej Jenny.
För att du skall vara laglig så ska cykeln ha ringklocka. Och vid mörker reflexer fram (vit) bak (röd) sida (orange) Lyse, fram (vit) bak (röd).
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr021.pdf
"Har ni tränat på att byta slang. Det känns lite o
Quote from Funbeat user on 13 May 2008, 11:04Fiffigt med hjälmen som innehåller en själv. Då är man säker på att inte glömma något. 🙂
Eh - bryter benet. Gulp?! E det vanligt?
Tycker man inte att livet och/eller innehållet man har i huvudet är värt de kronorna en hjälm kostar så kan man ju ge si
Fiffigt med hjälmen som innehåller en själv. Då är man säker på att inte glömma något. 🙂
Eh - bryter benet. Gulp?! E det vanligt?
Tycker man inte att livet och/eller innehållet man har i huvudet är värt de kronorna en hjälm kostar så kan man ju ge si
Quote from Funbeat user on 13 May 2008, 11:06Nä, inte vanligt men det är så enkelt att ha mobilen i ryggfickan så... 😀
Nä, inte vanligt men det är så enkelt att ha mobilen i ryggfickan så... 😀
Quote from Funbeat user on 13 May 2008, 17:54ett tilläggstips.. förutom allt ovanstående:
JAg gillar inte att kladda med kedjor, kassetter eller annat och bli skitig och oljig, så jag har faktiskt alltid med mig såna där vita plast/latex-handskar. Mycket praktiskt, även om det ser lite skumt ut för
ett tilläggstips.. förutom allt ovanstående:
JAg gillar inte att kladda med kedjor, kassetter eller annat och bli skitig och oljig, så jag har faktiskt alltid med mig såna där vita plast/latex-handskar. Mycket praktiskt, även om det ser lite skumt ut för