Quote from Guest on 4 January 2012, 11:31Provar detta forumet för hjälp av er som kan.
Ambition: Cykla sträckor om 4 - 10 mil mest landsväg 1-3 ggr/vecka
Problem: Diskbråck i ländryggen
Fakta: 192 cm lång och ca 100 kg tung
Mål 2012: Cykla Ölandsrundan på 12 mil i augusti (och givetvis en lägr
Provar detta forumet för hjälp av er som kan.
Ambition: Cykla sträckor om 4 - 10 mil mest landsväg 1-3 ggr/vecka
Problem: Diskbråck i ländryggen
Fakta: 192 cm lång och ca 100 kg tung
Mål 2012: Cykla Ölandsrundan på 12 mil i augusti (och givetvis en lägr
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 11:41Här är det otroligt viktigt att du går till en butik som verkligen kan hjälpa dig meden bikefit! Det viktigaste när man köpare sin första cykel är att man trivs på den, och sitter bra, speciellt i ditt fall. Annars så finns risken att du inte att kommer a
Här är det otroligt viktigt att du går till en butik som verkligen kan hjälpa dig meden bikefit! Det viktigaste när man köpare sin första cykel är att man trivs på den, och sitter bra, speciellt i ditt fall. Annars så finns risken att du inte att kommer a
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 11:48Var ligger Canyonfabiken?
Var ligger Canyonfabiken?
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 13:37Vilken typ av cykel skall det vara? 4-10 mil landsväg i motionssyfte betyder normalt racer, men en sådan borde vara illa passande med ditt ryggproblem. Kanske någon typ av sporthybrid eller vad det nu kallas; samma smala däck och låga vikt som en racer me
Vilken typ av cykel skall det vara? 4-10 mil landsväg i motionssyfte betyder normalt racer, men en sådan borde vara illa passande med ditt ryggproblem. Kanske någon typ av sporthybrid eller vad det nu kallas; samma smala däck och låga vikt som en racer me
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 14:24Med diskbråckproblematik i ländryggen så bör du nog undvika att köra med en racer.
Att sitta statiskt med överkroppen framåtböjd i förhållande till höften under längre stunder bör man nog undvika om man inte vill riskera ischias.
Prata först med din läkar
Med diskbråckproblematik i ländryggen så bör du nog undvika att köra med en racer.
Att sitta statiskt med överkroppen framåtböjd i förhållande till höften under längre stunder bör man nog undvika om man inte vill riskera ischias.
Prata först med din läkar
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 14:32Jag tycker definitivt du ska överväga en CX (cyclocross), dvs. en racer med mer komfortabel sittställning (kortare överrör samt mindre drop) som även har plats för bredare däck samt skärmar.
En hybrid med rakt styre ger visserligen en mer upprätt sittstä
Jag tycker definitivt du ska överväga en CX (cyclocross), dvs. en racer med mer komfortabel sittställning (kortare överrör samt mindre drop) som även har plats för bredare däck samt skärmar.
En hybrid med rakt styre ger visserligen en mer upprätt sittstä
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 14:32Har cyklat räser med två diskbråck i ländryggen. Det fungerar fint så länge du lyssnar på kroppen. Sittställningen är ett mindre problem än vad många tycks tro - den där framåtböjda positionen verkar ofta avlastande på diskbråcket. Analogt med att det är
Har cyklat räser med två diskbråck i ländryggen. Det fungerar fint så länge du lyssnar på kroppen. Sittställningen är ett mindre problem än vad många tycks tro - den där framåtböjda positionen verkar ofta avlastande på diskbråcket. Analogt med att det är
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 17:02Då var det empiriskt visat att det kan fungera med racer och diskbråck 🙂
Risk för ischias gäller om utbuktningen är riktad framåt och svullnaden klämmer nerven./M
Då var det empiriskt visat att det kan fungera med racer och diskbråck 🙂
Risk för ischias gäller om utbuktningen är riktad framåt och svullnaden klämmer nerven.
/M
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 17:28Jag skulle rekommendera en cyklocross för det ändamålet. Jag är själv 1,92 m, väger cirkus 100 kg, har whiplash och diskbråck. Efter 2000 mil på racer så har jag skaffat en cyklocross och anser att det är den ultimata cykeln för oss tungviktare, då det of
Jag skulle rekommendera en cyklocross för det ändamålet. Jag är själv 1,92 m, väger cirkus 100 kg, har whiplash och diskbråck. Efter 2000 mil på racer så har jag skaffat en cyklocross och anser att det är den ultimata cykeln för oss tungviktare, då det of
Quote from Funbeat user on 4 January 2012, 18:05Cyklocross vs Racer vs Hybrid. Vad skiljer dom åt förutom styret?
Visst är jag en dum novis, men jag har aldrig hört talas om cyklocross.Man kanske behöver utbildning innan man börjar trampa
Cyklocross vs Racer vs Hybrid. Vad skiljer dom åt förutom styret?
Visst är jag en dum novis, men jag har aldrig hört talas om cyklocross.
Man kanske behöver utbildning innan man börjar trampa