Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVälja utrustning för bergsetapper …
You need to log in to create posts and topics.

Ett enkelt sätt att få en överskådlig men också tydlig grafisk presentation av olika utväxlingar tycker jag man får mha:
http://www.gear-calculator.com

Tack Håkan C

Får uppfattning att Shimanos 10-delade kassetter är lämpliga om man skall ligga och tugga på i backar på tex mallis, spanien, italien medan SRAM är lämpligare där det är en del platt med inslag av tuffare backar.

11-delat täcker båda.

Då är valet gjort och min "julklapp" är på väg hem.

Det blir:
Shimano 6800 11-delad med GS bakväxel ,11-32 kassett, vevparti 50/34 kompletterad med lösa drev 52/36 som då kommer bli mitt första val.

Hjul Shimano RS81-C35-TL.
Kommer testa Tubeless med St

Linnex Sr skrev:
> 11-32 kassett
och
> drev 52/36 som då kommer bli mitt första val.

Imponerande om du behöver 52/11 som 1a val!
Det är åtminstone inte särskilt ofta som jag behöver en utväxling för att trampa i över 60km/h!

För mig är 11-32 en MTB-kass

På plattan förstår jag din fråga Håkan men jag skriver enligt trådens rubrik om utrustning för bergsetapper och där är 60 km/h vardagsmat….

För att citera mig själv i första inlägget.
"På min andra cykel har jag 105:an 5600 med uppgraderad bakväxel till

I nedförsbackar vid ngnstans runt 55km/h finner jag att jag förlorar mer på att försöka trampa istf att sitta så aerodynamiskt som möjligt på cykeln och rulla.
Dvs mitt trampande tillför inte ngt i hastighet utan tröttar enbart ut mig och i långa och bran

Själv tycker jag om att efter uppför få trampa lätt med benen under utförskörning för att hjälpa till att få bort slaggprodukter. Då behöver jag ett litet motstånd i trampan och inte bara friveva.
Jag vill även kunna trycka på utför för att antingen utman

Jag vet inte om jag skall skratta, gråta eller göra ytterligare ett tillägg i Funbeat-filtret
https://chrome.google.com/webstore/search/funbeat

Men eftersom jag samtidigt är nyfiken dröjer det ett tag till,
om det öht kommer att ske bestämmer jag senare.

Håkan.

Läs igenom hela topicen. Skumma inte igenom utan läs ordentligt Inlägg för inlägg. Se även när de har gjorts.
Ser du inte och förstår inte på vad som irriterar så kan jag förtydliga.

Linnex: Du behöver aldrig förklara dig för någon, men skönt att veta hur du tänker .... också 🙂