Quote from Guest on 6 June 2008, 16:33Är det någon som har en länk till någon tabell där man kan se effekten av värme på löpningen? Det vore intressant att se en uppskattning på hur mycket sämre man springer i 25 graders värme jämfört med t ex 18.
Är det någon som har en länk till någon tabell där man kan se effekten av värme på löpningen? Det vore intressant att se en uppskattning på hur mycket sämre man springer i 25 graders värme jämfört med t ex 18.
Quote from Funbeat user on 6 June 2008, 16:43http://jogg.se/?sida=forum&subid=2760&searchstr=&order=asc
Quote from Funbeat user on 6 June 2008, 16:47Tack, den har jag sett.
Tack, den har jag sett.
Quote from Bjarne Lewin on 6 June 2008, 16:55Det finns ju uppgifter där så att den som vill kan plotta ett diagram. Tetmperaturen på Y-axeln och tiden/tiderna på X-axeln. Just nu tänker i alla fall inte jag göra det... har mkt intressantare saker jag vill göra nu 😉
Det finns ju uppgifter där så att den som vill kan plotta ett diagram. Tetmperaturen på Y-axeln och tiden/tiderna på X-axeln. Just nu tänker i alla fall inte jag göra det... har mkt intressantare saker jag vill göra nu 😉
Quote from Funbeat user on 7 June 2008, 14:06det är individuellt hur mycke sämre lr bättre du springer i hög värme. du kan vänja kroppen vid värmebelastningen som blir men det tar lång tid och du måste utsätta dig för träning i värme, bastu tex hjälper föga, cykel i bastu är lite bättre men inte opt
det är individuellt hur mycke sämre lr bättre du springer i hög värme. du kan vänja kroppen vid värmebelastningen som blir men det tar lång tid och du måste utsätta dig för träning i värme, bastu tex hjälper föga, cykel i bastu är lite bättre men inte opt
Quote from Funbeat user on 7 June 2008, 14:38Om 7-10 dagar är lång tid så visst, och bastu har man visst nytta av.
"Klimatfysiologen Ingvar Holmér är Sveriges främsta expert när det gäller kroppens förmåga att tåla värme. Han är professor i klimatfysiologi vid Lunds universitet. Han har själv spru
Om 7-10 dagar är lång tid så visst, och bastu har man visst nytta av.
"Klimatfysiologen Ingvar Holmér är Sveriges främsta expert när det gäller kroppens förmåga att tåla värme. Han är professor i klimatfysiologi vid Lunds universitet. Han har själv spru
Quote from Funbeat user on 7 June 2008, 15:05bastubad gör väl så att svettningskapaciteten förbättras men du kan inte basta för att öka din värmetålighet, kör du däremot träning i bastumiljö så ger det lite effekt, bastu efter tränign ger lite mindre effekt så det är mer som en social grej än tränin
bastubad gör väl så att svettningskapaciteten förbättras men du kan inte basta för att öka din värmetålighet, kör du däremot träning i bastumiljö så ger det lite effekt, bastu efter tränign ger lite mindre effekt så det är mer som en social grej än tränin
Quote from Funbeat user on 7 June 2008, 15:14Ökad svettningskapacitet ger förbättrad avkylning, och ju bättre kroppen är på att svettas och kyla ner sig desto bättre klarar man av att behålla tempot i värme. När jag körde mycket löpband svettades jag oftast som en sprinkler eftersom det är väldigt v
Ökad svettningskapacitet ger förbättrad avkylning, och ju bättre kroppen är på att svettas och kyla ner sig desto bättre klarar man av att behålla tempot i värme. När jag körde mycket löpband svettades jag oftast som en sprinkler eftersom det är väldigt v
Quote from Funbeat user on 7 June 2008, 15:21va det inte det eva skrev
va det inte det eva skrev
Quote from Funbeat user on 7 June 2008, 15:31så sant ju bättre tränad du är ju bättre avsvettningskapacietet har du och hjärtat har en större cirkulationskapacietet vilket gör så att blodet kommer snabbare ut till huden men man måste underhålla denna konstant.
om man kan tillföra vätska i tillräck
så sant ju bättre tränad du är ju bättre avsvettningskapacietet har du och hjärtat har en större cirkulationskapacietet vilket gör så att blodet kommer snabbare ut till huden men man måste underhålla denna konstant.
om man kan tillföra vätska i tillräck