Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 18:21Jag sprang ca 6,5 min långsammar i år än förra året med ganska exakt samma träningsbakgrund. Största skillnaden var att jag förra året inte ens tog vatten vid alla stationer, och när jag väl gjorde det ryckte jag en mugg i farten. I år gick jag en "lång"
Jag sprang ca 6,5 min långsammar i år än förra året med ganska exakt samma träningsbakgrund. Största skillnaden var att jag förra året inte ens tog vatten vid alla stationer, och när jag väl gjorde det ryckte jag en mugg i farten. I år gick jag en "lång"
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 19:52Jag tror att påverkan av värmen är väldigt personlig, och varierar mycket. Man skall nog akta sig för att dra några slutsatser. Och i slutet på sommaren skulle samma förhållanden inte alls ses som lika jobbiga.
Jag tror att påverkan av värmen är väldigt personlig, och varierar mycket. Man skall nog akta sig för att dra några slutsatser. Och i slutet på sommaren skulle samma förhållanden inte alls ses som lika jobbiga.
Quote from Funbeat user on 27 May 2010, 22:26Jo, det har forskats på området.
U.S. Army Research Institute of Environmental Medicine studerade ett antal marathonlopp och kom fram till följande:
BILD:http://img.medscape.com/fullsize/migrated/555/022/msse555022.fig3.gif
Här ska man veta att temper
Jo, det har forskats på området.
U.S. Army Research Institute of Environmental Medicine studerade ett antal marathonlopp och kom fram till följande:
BILD:http://img.medscape.com/fullsize/migrated/555/022/msse555022.fig3.gif
Här ska man veta att temper
Quote from Funbeat user on 28 May 2010, 10:01Det där var klart intressant, för jag tycker att jag annars ofta hört att det är så bra när det är 20-25 grader "så folk redan är varma" - mindre skaderisk?
Själv tycker jag avgjort bäst om svalt väder att springa i. Skidor är underbart, för då är det ju
Det där var klart intressant, för jag tycker att jag annars ofta hört att det är så bra när det är 20-25 grader "så folk redan är varma" - mindre skaderisk?
Själv tycker jag avgjort bäst om svalt väder att springa i. Skidor är underbart, för då är det ju
Quote from Funbeat user on 28 May 2010, 10:52Här finns det en hel del intressant att läsa om att prestera i varma förhållanden:
http://www.sportsscientists.com/search/label/heatTex visar man på att kroppstorlek är viktig. Mindre massa är än mer gynnsamt i varma förhållanden. Man har även en diskus
Här finns det en hel del intressant att läsa om att prestera i varma förhållanden:
http://www.sportsscientists.com/search/label/heat
Tex visar man på att kroppstorlek är viktig. Mindre massa är än mer gynnsamt i varma förhållanden. Man har även en diskus
Quote from Håkan Öhling on 28 May 2010, 11:43Så du menar att det var min översmarta hjärna som hindrade mig från att springa fortare i lördags? Låter som en riktigt bra förklaring 🙂 ... men det förklarar inte träningsvärken.. (#)
Så du menar att det var min översmarta hjärna som hindrade mig från att springa fortare i lördags? Låter som en riktigt bra förklaring 🙂 ... men det förklarar inte träningsvärken.. (#)
Quote from Funbeat user on 28 May 2010, 12:24Mickes fina diagram stämmer mycket väl med de kurvor man får om man tittar på tiderna för t.ex. placering 300, 1000 och 3000 genom åren i Stockholm och plottar dem som funktion av temperatur. (Regn, blåst och "det var bättre förr" får man tyvärr bortse fr
Mickes fina diagram stämmer mycket väl med de kurvor man får om man tittar på tiderna för t.ex. placering 300, 1000 och 3000 genom åren i Stockholm och plottar dem som funktion av temperatur. (Regn, blåst och "det var bättre förr" får man tyvärr bortse fr
Quote from Funbeat user on 28 May 2010, 13:47Den undersökning jag refererade till har inte gjort någon djupare analys kring löparnas nationalitet, etnisk tillhörighet, vikt, längd eller liknande. Däremot har jag sett en annan undersökning som pekade på att män skulle vara värmetåligare än kvinnor.
Den undersökning jag refererade till har inte gjort någon djupare analys kring löparnas nationalitet, etnisk tillhörighet, vikt, längd eller liknande. Däremot har jag sett en annan undersökning som pekade på att män skulle vara värmetåligare än kvinnor.
Quote from Funbeat user on 28 May 2010, 14:23🙂
Löpare ser ju lite olika ut beroende på distans ... eller avsaknad av distans. Men jag är som sagt nyfiken på alla tänkbara faktorer som kan ha inverkan. Om man jämför, var i Sverige kommer de flesta duktiga löparna på olika distanser ifrån? Bra klubb
🙂
Löpare ser ju lite olika ut beroende på distans ... eller avsaknad av distans. Men jag är som sagt nyfiken på alla tänkbara faktorer som kan ha inverkan. Om man jämför, var i Sverige kommer de flesta duktiga löparna på olika distanser ifrån? Bra klubb