Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVätternrundan och Lida loop på EN …
You need to log in to create posts and topics.

Det börjar bli dags att fundera på om min gamla MTB har tjänat ut, och nästa åt hägrar Lida och och Vättern. Frågan är om man ska satsa på en hybrid som man kan köra båda loppen på eller om det är bättre att köpa två cyklar? Jag har tänkt mig en maxbudget

Du kan fetglömma att köra Lida Loop på en hybrid. Du får ju inte ens på riktiga däck. Sen vet jag inte om det ens finns nån bra framdämpning till hybrider.
Hybriden är bra på det den är gjord för, off-asfalt, inte off-road.

Håller helhjärtat med Per!

Satsa hellre på två något enklare cyklar. För 20 000 kan du köpa två cyklar som fungerar mycket bättre till det som de är tänkta för en vad vilken Hybrid som helst kommer att göra.

En variant skulle ju kunna vara en CykloCross, nu vet jag inte hur stökig terräng det är på LidaLoop, men om det är mestadels grusvägar/stigar utan stenar och rötter så skulle det kunna fungera.
Fast med dubbel uppsättning hjul då...

Tja, jag är nog beredd att hålla med, men för att kontra Per: Cannondale Fat Boy Ultra har samma framgaffel som Cannondales MTB:s i samma prisklass.

Det klokaste valet om du bara vill ha en cykel är nog en MTB. Använd smala stenhårt pumpade slicks till Vättern. Säkert lika bra som en enklare hybrid.

En xcross på lidaloop går, men det kommer inte vara så roligt över rötterna.

En mtb på vättern funkar väl men inte heller görkul. Trist sittställning trist att bara ha 44-11 som tyngsta växel mot 52-11.

Köp två cyklar:

MTB
499 EUR
http://www.canyon.

Två cyklar blir det! Kommer jag ner på 12-13 000 kr för båda blir jag bara glad - kanske jag har råd med startavgiften också 🙂

Någon särskild anledning att det är tyska länkar - är det markant billigare att köpa över nätet?

Markant billigare, tyvärr.

Beror bl a på ojämna momsregler som missgynnar svenska handlare.

Aha, jag undrade just det när jag jagade efter en annan cykel ...