Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVäxelfråga
You need to log in to create posts and topics.

För närvarande kör jag med 2x10 ultegra växlar från 2008. Uppför är det lite väl tungt och jag funderade på att skaffa tripla klingor fram.

går det att bara köpa en extra 30T klinga (och eventuellt längre bultar) eller är det något mer som behöver bytas

Vad har du bak idag?
50/34 fram och ...

Petter WR undrade:
> går det att bara köpa en extra 30T klinga (och eventuellt längre bultar)

Nej

> eller är det något mer som behöver bytas ut?

Ja
Du behöver (minimum):
-Ett trippelvevparti
-En trippelframväxel och då troligen även nytt vänster (tri

Ok, då får det nog vänta ett tag.

Kör med barends utan fasta intervaller fram, då borde det vä gå att behålla reglaget åtminstone?

Brukar det inte vara en längre cage (heter det så?) bak också för att kunna hantera den längre kedjan?

Andrew: har inte räknat exakt, men det är en 10 växlad kasett - tror den spänner från 12-30 men inte säker..

Byt till kompakt vevparti istället. Det enda du behöver är att justera ner framväxeln något och korta kedjan något (kanske).

Köper du trippel behöver du även byta bakväxeln, förutom framväxeln och reglagen. Ingen billig historia.

När jag bytte till komp

Problemet för mig är att jag behöver lättare växlar och minst lika tunga som de jag har nu.
Det är det eviga dilemmat för liggcyklister.. går fort utför och man kan inte ställa sig upp i uppförsbackarna..

Då funkar väl Bruses tips, det blir större spridning på växlarna. Med trippel fram ökar risken för att du får samma utväxling flera gånger, det hjälper ju inte. Ändlägena är ju lätta att räkna på, kolla också att hoppen inte blir för stora runt de lägen s

Det er Bruse som skal ha tårtan i dag.
Kompakt krank er det riktige for deg Petter WR.
Bare sjekk at kagen på giret "gaper" over 28 tenner.