Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningva e detta?
You need to log in to create posts and topics.

Ibland när jag joggar så får jag som stickningar i fingrarna/händerna..? vad beror detta på..? ngn som vet?

//Tess

Jag får stickningar/domningar i främst vänster hand när jag cyklar. Rent generellt brukar sånt bero på att någon nerv ä rlite irriterad, typ ligger lite i kläm. Men vid jogging? Underligt...

Du spänner troligen händerna, eller om de svullnar? Kan tänka mig att nerver kinkar lite då.

Det enda jag märkt av som är liknande detta, är att jag blir svullen i fingrarna när jag springer länge o det är varmt...då brukar det hjälpa att klämma lite runt tummen så blodgenomströmningen kommer igång..

Jo, svullna fingrar brukar jag få varje morgon faktiskt när jag tar min morgon promenad :S är det för att blodgenomströmningen är dålig??

Mia: samma här! Fingrarna kan bli jättesvullna. Om man "pumpar" lite med händerna motverkar man det ganska effektivt.

JAG GISSAR VILT NU... men det borde väl vara lite av centrifugalkraften som verkar....man pendlar med armarna och blodet har kanske svårt att pumpa tillbaka till hjärtat, alltså samlas mkt i fingrarna??? Låter det rimligt? Om jag är helt ute o cyklar här

Antagligen bara att återflödet är dåligt. Som underbenen kan bli om man står mycket men inte rör på sig. Man behöver hjälp av muskelkontraktionerna för att pusha på blodet att flöda tillbaka. Annars blir det stående och man blir svullen.

Eller så kan det vara så att blodgenomströmmningen ökar! Det kan oxå ge en kittlande känsla. Så är det iaf för mig...