Quote from Guest on 21 March 2011, 15:07Jag har transportlöpt (2x2km, 5 dagar i veckan + 4-5 km lör, sön) i 1-2 veckor i prattempo och tänkte att det skulle vara dags för en lite lagom volymökning nu.
Sprang 12 km för några helger sen utan problem, så jag vet ju att jag klarar längre distanser
Jag har transportlöpt (2x2km, 5 dagar i veckan + 4-5 km lör, sön) i 1-2 veckor i prattempo och tänkte att det skulle vara dags för en lite lagom volymökning nu.
Sprang 12 km för några helger sen utan problem, så jag vet ju att jag klarar längre distanser
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 15:17Den allmänna rekommendationen är nog att öka _ett_ pass i veckan med 10% per månad. Lämpligen då distanspasset, intervallpassen har ju inte i första hand uthållighet som syfte.
Och uthållighet tar tid, det ger alltså inget att öka för mycket. Utom skador
Den allmänna rekommendationen är nog att öka _ett_ pass i veckan med 10% per månad. Lämpligen då distanspasset, intervallpassen har ju inte i första hand uthållighet som syfte.
Och uthållighet tar tid, det ger alltså inget att öka för mycket. Utom skador
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 16:19Lägg hela volymökningen på ett eller två pass/vecka. I dagsläget tränar du väldigt många, men väldigt korta, pass. Som jag ser det. Lämpligt vore att få upp lite vettig längd, +8km, på 1-2st snarare än att smeta ut det på alla minipassen och då fortfarand
Lägg hela volymökningen på ett eller två pass/vecka. I dagsläget tränar du väldigt många, men väldigt korta, pass. Som jag ser det. Lämpligt vore att få upp lite vettig längd, +8km, på 1-2st snarare än att smeta ut det på alla minipassen och då fortfarand
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 16:26Ok. Vad ligger till grund för era råd då? Jag ifrågasätter inte utan är intresserad av hur kroppen fungerar.
Ok. Vad ligger till grund för era råd då? Jag ifrågasätter inte utan är intresserad av hur kroppen fungerar.
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 16:43Du kan nog redan nu springa ett 15-20 km långpass i veckan utan problem om du gör det i prattempo. Det är farten som sliter på kroppen.
Du kan nog redan nu springa ett 15-20 km långpass i veckan utan problem om du gör det i prattempo. Det är farten som sliter på kroppen.
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 20:45>öka _ett_ pass i veckan med 10% per månad
Jag hävdar igen att det där bara gäller "absolute beginners".
>öka _ett_ pass i veckan med 10% per månad
Jag hävdar igen att det där bara gäller "absolute beginners".
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 20:51Hehe... Det glömde jag kanske säga? Jag ÄR en "absolut beginner"... 😀 Efter ett månadslångt uppehåll från _all_ form av träning på grund av en dum muskel som vägrade bli bra (mest för att mitt bäcken var snett, men nu är det fixat), så börjar jag om från
Hehe... Det glömde jag kanske säga? Jag ÄR en "absolut beginner"... 😀 Efter ett månadslångt uppehåll från _all_ form av träning på grund av en dum muskel som vägrade bli bra (mest för att mitt bäcken var snett, men nu är det fixat), så börjar jag om från
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 20:54Bennu, oroa dig inte.
Så länge du har tre små fåglar i öronen kan inget gå fel.
http://www.youtube.com/watch?v=hv-2sDDNSY8
Irie. Run like a fugitive. 😀
Bennu, oroa dig inte.
Så länge du har tre små fåglar i öronen kan inget gå fel.
Irie. Run like a fugitive. 😀
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 20:56Kroppen bränner fett hela tiden. Det är bara hur stor del av "bränslet" som är fett som frändras när du springer längre 😉
Jag skulle försöka börja med att komma upp i 5km löpning varannan dag innan du börjar förlänga passen ytterligare. När du uppnått d
Kroppen bränner fett hela tiden. Det är bara hur stor del av "bränslet" som är fett som frändras när du springer längre 😉
Jag skulle försöka börja med att komma upp i 5km löpning varannan dag innan du börjar förlänga passen ytterligare. När du uppnått d
Quote from Funbeat user on 21 March 2011, 20:57Jag skulle säga tvärtemot Peter. En nybliven motionär kan ofta öka sina långpass med 100% bara farten tas i beaktande. För en elitlöpare som pressar sina tider är däremot en 10%-ig ökning riktigt påfrestande.
Jag skulle säga tvärtemot Peter. En nybliven motionär kan ofta öka sina långpass med 100% bara farten tas i beaktande. För en elitlöpare som pressar sina tider är däremot en 10%-ig ökning riktigt påfrestande.