Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad är det kallaste du cyklat i?
You need to log in to create posts and topics.

I -16 satt jag på cykeln en vinterdag i Skåne 1996 och det var nog det kallaste jag varit med om även om tempmätaren flera gånger efter det visat -30 i Västerbotten.

Det är skillnad på kyla och kyla, det gjorde riktigt ont att tina upp den där gången vi

-20 ungefär var det väl någon av dagarna förra veckan, då funkar min skrot-mtb riktigt uselt (till och med sämre än vanligt) och man får kämpa för varje meter. Upplever att fötterna är det svåraste att hålla varmt tätt följt av händerna.

Om man vill ha varma skor så kan jag rekommendera bällingskor. Det bör helst vara kallare än -10 grader C för att inte bli för varmt.

Tricket för att hålla fötter och händer varma är att ha varmt på armarna resp. ben .

Jag jag cyklade tidigare i år i ca -20 med spd pedaler. Jag blev förvånad att jag INTE frös . Det gäller att hålla sig torr om fötterna

Sen kan man alltid skippa SPD och liknande när det kryper neråt det smällkalla. Vanliga plasttrampor är att föredra.
Underlättar klart om man ska hålla värmen.

Tycker skoöverdrag funkar ganska bra, om inte man skall ut på längre sträckor då förstås.Då får man försöka röra på tårna men jämna mellanrum.
Men värst tycker jag det är om händerna.Spelar ingen roll hur många par handskar jag har, fryser ändå! Genomsvet

Handskar. Det har jag haft minst problem med. Jag har cyklat hela vintern med billiga, stickade fingervantar med 3M:s "Thinsulate". Jag köper dem på KappAhl och Dressman, tja, en gång på Netto också. Det verkar som man sliter i dem, så de håller inte hela

Jag har inte heller problem med händerna. Kör med Windgore fingercykelhandskar (vindtät fleece).
Funkar fint ner till -12. Har iofs inte så kalla händer, men det verkar somn om värmen i händerna kommer eftervart man blir varm av cyklingen.
Med fötterna ä

Føtterne er et evig problem under -10.
Inderst:militære ullstrumpe
Vintersykkelsko
Ullsokk med hull til klits (spd)
2 lag med neopren skoovertrekk

Fingerne: (jeg har gripskift gir)

2lag med votter (uten fingere)
1 lag med vinntett fjellvott

Da kan

Det är SPD som _är_ problemet. Metal leder kylan rätt in i sulan. SPD har inte utvecklats för oss i norden.