Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag tränar alltid på morgonen på fastande mage, dvs jag varken äter eller dricker någonting innan jag tränar utan äter frukost efteråt. Skall jag ut och springa på morgonen så måste jag även tänka mig för vad jag äter om jag äter förhållandevis sent på kv

Absolut ingenting. Ät som vanligt under dagen och dagarna kring den dagen. Det finns ingen anledning att proppa i sig något under en sådan kort distans, dels (a) för att kroppen på intet sätt behöver det, och (b) för att kroppen inte hinner tillgodogöra s

Jag håller med Anders. Egentligen behöver du ingenting.
Men:
faktiskt kan en gel vara rätt bra att ta till sista 5km. Inte för att din kropp behöver eller att den hinner ta upp energin, men ditt huvud kan få det där lilla som kan behövas för att få krop

Håller med Anders, du behöver nog inget extra energitillskott på ett halvmarathon. Ät lite extra kolhydrater dagen innan och sedan som vanligt på loppdagen så ska det inte vara något problem. De delar annars ut bananbitar, energibars och dextrosoltablette

Precis... du behöver egentligen inget fysiskt... MEN en lagning med din favorit (någonting du gillar) vid slussen skulle nog sitta som en prilla.

Ta för in i helvete inte "chokladbiten" som egentligen är nåt äverlevnadsfiber utan någon som helst funktio

Jan-Erik har helt rätt om den mentala effekten. Lite snabba kolhydrater kan göra mycket för humöret, även på en sträcka som halvmarathon där man inte egentligen behöver någon extra energi till musklerna. Jag tar aldrig något mer än sportdryck på halvmaran

Detta kan vara intressant läsning i sammanhanget:

Skölja munnen med sportdryck för prestationsförbättring

Superintressant! Den förklaringen kände jag inte till, men jag har märkt effekten.

Jag skulle vilja påstå att det också beror på ansträngningsgrad, temperatur och hur länge du springer.

Om jag springer 21 km på träning klarar jag mig utan vare sig vatten eller energi (om det inte är väldigt varmt).

Om jag springer 21 km på tävling vil

Jag har råkat ut för att magen har "rasat" (mitt första lidingölopp), så jag är försiktig med vad jag drar i mig före och under ett lopp.

Jag brukar själv springa utan nånting på morgon/fm. När jag springer typ 15 km och mer så tar jag vatten. Blir det m

12