Quote from Guest on 27 July 2011, 13:17Jag har aldrig riktigt gillat att springa. Men nu har jag ialla fall gett mig utmaningen att springa 5km på 30 minuter. Jag har hållt på ett tag och har nu egentligen inte så många veckor kvar.
Jag har kommit fram till att jag joggar/löper mer om jag gör
Jag har aldrig riktigt gillat att springa. Men nu har jag ialla fall gett mig utmaningen att springa 5km på 30 minuter. Jag har hållt på ett tag och har nu egentligen inte så många veckor kvar.
Jag har kommit fram till att jag joggar/löper mer om jag gör
Quote from Funbeat user on 27 July 2011, 13:27Vilket konstigt träningsprogram. Lugn respektive måttlig löpning är inga vedertagna begrepp inom sporten. Jag skulle ha gjort tolkningen att lugn löpning är långpasstempo, dvs ett långsamt tempo där jag kan jogga "hur länge som helst". Farten ska inte sli
Vilket konstigt träningsprogram. Lugn respektive måttlig löpning är inga vedertagna begrepp inom sporten. Jag skulle ha gjort tolkningen att lugn löpning är långpasstempo, dvs ett långsamt tempo där jag kan jogga "hur länge som helst". Farten ska inte sli
Quote from Funbeat user on 27 July 2011, 13:30Hastighet? Jag tror den som skrivit programmet snarare tänkt i termer av ansträngningsgrad. Hastigheten blir ju - precis som du är inne på - olika beroende på hur vältränad man är.
Gör det enkelt för dig, när det står "lugn löpning" tar du det lugnt, sp
Hastighet? Jag tror den som skrivit programmet snarare tänkt i termer av ansträngningsgrad. Hastigheten blir ju - precis som du är inne på - olika beroende på hur vältränad man är.
Gör det enkelt för dig, när det står "lugn löpning" tar du det lugnt, sp
Quote from Funbeat user on 27 July 2011, 13:35JH: Om man inte är aerobicinstruktör (för dem verkar andra lagar gälla) är följande en bra måttstock:
1) Joggning, dvs lugn löpning. Man kan säga en hel mening utan att andas. Man kan sedan andas lätt och fortsätta prata.2) Måttlig. Man kan säga 3-4 ord
JH: Om man inte är aerobicinstruktör (för dem verkar andra lagar gälla) är följande en bra måttstock:
1) Joggning, dvs lugn löpning. Man kan säga en hel mening utan att andas. Man kan sedan andas lätt och fortsätta prata.
2) Måttlig. Man kan säga 3-4 ord
Quote from Funbeat user on 27 July 2011, 14:10Och i min, lite mer otränade, värld motsvarar 4min/km mkt snabb löpning och 6 min/km snabb löopning och 7-8 min/km lugn. Så det varierar som sagt beroende på person och "vältränadsgrad"..
Och i min, lite mer otränade, värld motsvarar 4min/km mkt snabb löpning och 6 min/km snabb löopning och 7-8 min/km lugn. Så det varierar som sagt beroende på person och "vältränadsgrad"..
Quote from Funbeat user on 28 July 2011, 02:46I min värld finns inga hastigheter som är lugn, eller hård löpning, det varierar från person till person. Lugn löpning för mej, är en ansträngningsgrad som är möjlig att genomföra varje dag, utan att bli skadad eller övertränad, man kan vara lätt andfådd,
I min värld finns inga hastigheter som är lugn, eller hård löpning, det varierar från person till person. Lugn löpning för mej, är en ansträngningsgrad som är möjlig att genomföra varje dag, utan att bli skadad eller övertränad, man kan vara lätt andfådd,
Quote from Funbeat user on 28 July 2011, 09:20Jag skulle gissa på att ordet "måttlig" är en översättning av det engelska "moderate", vilket man ibland använder för att beteckna en fart som ligger mittemellan lugn löpning och marathonfart. Rent pulsmässigt strax över 80% av maxpuls.
Jag skulle gissa på att ordet "måttlig" är en översättning av det engelska "moderate", vilket man ibland använder för att beteckna en fart som ligger mittemellan lugn löpning och marathonfart. Rent pulsmässigt strax över 80% av maxpuls.
Quote from Funbeat user on 29 July 2011, 00:09Om vi skall kritisera något så tror jag det är mig ni skall kritisera och inte programmet. Det är nog jag som inte riktigt kan formulera mig eller är så van vid språket.
Jag har hört det om att testa och prata tidigare, det är ett bra sätt. Nu var jag me
Om vi skall kritisera något så tror jag det är mig ni skall kritisera och inte programmet. Det är nog jag som inte riktigt kan formulera mig eller är så van vid språket.
Jag har hört det om att testa och prata tidigare, det är ett bra sätt. Nu var jag me
Quote from Funbeat user on 29 July 2011, 00:22För mej är det helt otänkbart att komma med ett svar, det kan vara vad som helst mellan 4 min/km och uppåt, många otränade som vill komma igång med träning, blir kanske tillräkligt ansträngda av en rask promenad, man får inte börja skratta åt någon som or
För mej är det helt otänkbart att komma med ett svar, det kan vara vad som helst mellan 4 min/km och uppåt, många otränade som vill komma igång med träning, blir kanske tillräkligt ansträngda av en rask promenad, man får inte börja skratta åt någon som or
Quote from Funbeat user on 29 July 2011, 00:24Med tanke på att du springer en del på löpband (Vilket jag gör med emellanåt) så har du kanske testat lite olika hastigheter och lutnning med? då ska du kolla av lite vid vilka hastigheter som det känns som lätt löpning för dig. Så det kan vara helt olikt
Med tanke på att du springer en del på löpband (Vilket jag gör med emellanåt) så har du kanske testat lite olika hastigheter och lutnning med? då ska du kolla av lite vid vilka hastigheter som det känns som lätt löpning för dig. Så det kan vara helt olikt