Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Trevlig tråd - tackar för bra tips!! 🙂

Inser att jag vid moddigt väglag ska minska trycket i dubbdäcken. Har dem alltid på om det är vinterväglag!!!

Kör på Biltemas med 280 dubb och är nöjd - de rullar mycket bra i 3 säsonger men å andra sidan så kör

Kvinnor har generellt sett mer styrka och balans i bålen än män.;)

Tänk på att dubbdäck är hala på asfalt, det är bara på is underlag de är bra. Som sagts tidigare, sänk trycket så får man bättre grepp i snömodden, oberoende dubb eller ej.

Jag kan inte svara för alla dubbdäck, men Nokians dubbdäck är _inte_ hala på barmark.

Dubbdäck skiljer sig från sommardäck på flera än ett sätt. Det är inte bara dubbarna. Gummit är klibbigare. På vanlig landsväg suger de fast i vägytan. Halt är det inte

Själv kör jag med semslicks på min MTB till och från jobbet på 1½-2km beroende på vilken väg jag tar 🙂

Nokian är helt Ok på asfalt. På betongplattor däremot.....

Det får inte vara ett sommar däck, de är för hårda och de blir snorhala, det ska vara ett vinterdäck/mudd däck med mjukare gummi, men det behöver inte vara dubbat.

Har själv bara kört med Nokian dubbäck, mest Nokian, Extreme 294, de är mycket bra, men ja

Jag kan tänka mig att däck med extra mycket dubb påverkas mer på asfalt, alltså blir halare...

Jag har inte ens vågat med crosscykeln den här vintern. Dubbdäck har jag på en dedicerad vintercykel. Även den tycker jag är lite för högt ibland. Jag inbillar mig att det känns tryggare med MTB, men man får för sig så mycket.

Svängarna tar jag vackert p

Allsvenska premiären är 14 mars.;)

Då ska lappmöglet vara borta i Skåne.