Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad är talang?
You need to log in to create posts and topics.

Ja, vad lägger ni in i begreppet "Talang för löpning"?

Finns talang egentligen eller är det bara nåt vi skyller på att vi inte har då vi tränat dåligt?

Talang för mig är personer som med väldigt lite (eller ingen) träning gör ganska bra resultat.

Jag gjorde milen under fyrtio absolut otränad (ett löppass på ett halvår innan, och dessförinnan ytterst sporadiskt i flera år) för ett par år sedan. Men jag tror att man får väga in att jag har tränat tidigare, vilket ger dels en hygglig teknik, dels en

Talang skulle jag säga utgörs av alla de egenskaper som sammantaget gör att en person kan bli en bättre löpare än genomsnittet skulle kunna bli.

Däremot är kanske egenskaperna svåra att precisera. Träningstålighet givetvis. Vissa mentala egenskaper som g

Men de som utan att träna gör bra tider - om vi säger att de har "talang". Vad består denna talang i?

Jag är extremt nyfiken på såna personer. Finns det några såna som helt otränade har testat sig. Har de/ni medfött bra syreupptagningsförmåga? Eller medf

Det är nog svårt att skilja arv från miljö.

Jag tror att alla människor föds med talangen för, och viljan till, att löpa. Det vet egentligen alla med erfarenhet från barn i förskoleåldern. De ungarna förflyttar sig helst genom att springa. De som får löp

Studerar man bara de som presterar bra utan att träna mycket så är min egen privata, inte jätteunderbyggda teori att de lyckas tömma ut mer av den muskulära fysiska prestationsförmågan än jämförbara andra.

Förmodligen har de ofta tidigare av någon erfare

Annars tycker jag nog att förmåga att utsätta sig själv för den träning som krävs är en viktig talang i sig (som jag inte besitter). Om man sedan drivs av att man tycker att det är roligt eller viljan att vinna tror jag inte spelar så stor roll. Som Mikae

Talang är förmågan att som ung och med relativt liten träning, göra för åldern väldigt bra resultat.

"Han var en talang som ung, men blommade aldrig riktigt ut", har man hört några gånger. 😉

Frågan som jag ibland funderar över, är om ovanstående "talan

Det känns osannolikt att inte kroppens sammansättning skulle ha något med saken att göra också. Jag har exempelvis svårt att tro att alla människors muskler reagerar likadant på likvärdig träning.