Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad är talang?
You need to log in to create posts and topics.

Utöver många av de egenskaper som redan tagits upp tror jag att det finns en egenskap som skiljer talang från medelmåtta. Det är att de inte sätter upp mentala barriärer om vad som är möjligt att klara. Väldigt många sätter sådana här (omedvetna) gränser

G-man: Jag tror att det lite är det jag är ute och far efter också när jag skriver "lyckas tömma ut mer av den muskulära fysiska prestationsförmågan än jämförbara andra".

Mikael: Det finns lugna, stillsamma barn i förskoleåldern som inte skulle komma på tanken att springa någonstans. De kanske inte är så många, men de finns. 🙂

Ett metod för att testa argumentationen för förekomsten av "talang" är om samma resonemang också kan användas för att påvisa "talanglöshet", alltså om en individ saknar förmågan att alls prestera väl.

Vi levande organismer föds med olika anlag. Det är grunden i teorin om evolutionen. De som har fysiska och psykiska anlag som är gynnsamma för löpning skulle jag vilja påstå har "talang" för löpning. Detta utesluter inte att miljön har mycket stor betydel

Intressant diskussion.

Det verkar alltså finnas två typer av personer:

De som kan springa snabbt utan att träna.
De som kan springa snabbt med rätt träning.

Och eventuellt en tredje:
De som inte kan springa snabbt hur mycket de än tränar.

Huvudsaken är att man springer.

Den tredje finns absolut. Varför skulle förmågan att springa snabbt skilja sig drastiskt från andra egenskaper och förmågor?

Vilka värden av "springa snabbt" pratar vi om nu? 😉

Det var inte något tyckande från min egen sida utan mest en sammanfattning av tidigare åsikter. Den tredje typen verkade inte vara så väldiskuterad förutom Mickes nämnande av någon som är helt talanglös.

Fast jag tror det är ganska många som tror att de