Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 12:56Utöver många av de egenskaper som redan tagits upp tror jag att det finns en egenskap som skiljer talang från medelmåtta. Det är att de inte sätter upp mentala barriärer om vad som är möjligt att klara. Väldigt många sätter sådana här (omedvetna) gränser
Utöver många av de egenskaper som redan tagits upp tror jag att det finns en egenskap som skiljer talang från medelmåtta. Det är att de inte sätter upp mentala barriärer om vad som är möjligt att klara. Väldigt många sätter sådana här (omedvetna) gränser
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 13:05G-man: Jag tror att det lite är det jag är ute och far efter också när jag skriver "lyckas tömma ut mer av den muskulära fysiska prestationsförmågan än jämförbara andra".
G-man: Jag tror att det lite är det jag är ute och far efter också när jag skriver "lyckas tömma ut mer av den muskulära fysiska prestationsförmågan än jämförbara andra".
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 13:06Mikael: Det finns lugna, stillsamma barn i förskoleåldern som inte skulle komma på tanken att springa någonstans. De kanske inte är så många, men de finns. 🙂
Mikael: Det finns lugna, stillsamma barn i förskoleåldern som inte skulle komma på tanken att springa någonstans. De kanske inte är så många, men de finns. 🙂
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 13:08Ett metod för att testa argumentationen för förekomsten av "talang" är om samma resonemang också kan användas för att påvisa "talanglöshet", alltså om en individ saknar förmågan att alls prestera väl.
Ett metod för att testa argumentationen för förekomsten av "talang" är om samma resonemang också kan användas för att påvisa "talanglöshet", alltså om en individ saknar förmågan att alls prestera väl.
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 13:14Vi levande organismer föds med olika anlag. Det är grunden i teorin om evolutionen. De som har fysiska och psykiska anlag som är gynnsamma för löpning skulle jag vilja påstå har "talang" för löpning. Detta utesluter inte att miljön har mycket stor betydel
Vi levande organismer föds med olika anlag. Det är grunden i teorin om evolutionen. De som har fysiska och psykiska anlag som är gynnsamma för löpning skulle jag vilja påstå har "talang" för löpning. Detta utesluter inte att miljön har mycket stor betydel
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 13:52Intressant diskussion.
Det verkar alltså finnas två typer av personer:
De som kan springa snabbt utan att träna.
De som kan springa snabbt med rätt träning.Och eventuellt en tredje:
De som inte kan springa snabbt hur mycket de än tränar.
Intressant diskussion.
Det verkar alltså finnas två typer av personer:
De som kan springa snabbt utan att träna.
De som kan springa snabbt med rätt träning.
Och eventuellt en tredje:
De som inte kan springa snabbt hur mycket de än tränar.
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 13:54Huvudsaken är att man springer.
Huvudsaken är att man springer.
Quote from ellen olsson on 12 January 2011, 13:54Den tredje finns absolut. Varför skulle förmågan att springa snabbt skilja sig drastiskt från andra egenskaper och förmågor?
Den tredje finns absolut. Varför skulle förmågan att springa snabbt skilja sig drastiskt från andra egenskaper och förmågor?
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 14:00Vilka värden av "springa snabbt" pratar vi om nu? 😉
Vilka värden av "springa snabbt" pratar vi om nu? 😉
Quote from Funbeat user on 12 January 2011, 14:02Det var inte något tyckande från min egen sida utan mest en sammanfattning av tidigare åsikter. Den tredje typen verkade inte vara så väldiskuterad förutom Mickes nämnande av någon som är helt talanglös.
Fast jag tror det är ganska många som tror att de
Det var inte något tyckande från min egen sida utan mest en sammanfattning av tidigare åsikter. Den tredje typen verkade inte vara så väldiskuterad förutom Mickes nämnande av någon som är helt talanglös.
Fast jag tror det är ganska många som tror att de