Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad äta under ett ulta?
You need to log in to create posts and topics.

12

Det är omöjligt att få i sig så mycket som man gör av med! Det handlar om att fylla på med så mycket som möjligt bara. Då får man dels göra som Mikael säger - tvinga sig att äta efter klockan.
Dels får man göra som Annica säger - äta det som man kan förmå

På senaste körde jag endast på Hammer Nutrition Perpetuem. Fungerade klockrent! Det är en sorts energidryck som man kan blanda till olika koncentrationer. Körde en 6-timmarsblandning. Jag har Orange/Vanilla som är skapligt gott. Har hört att Caffe Latte s

Kalle: Det är dumheter att försöka kompensera för kalorieanvändningen. Det kroppen kan använda är någonstans mellan 150-300 kcal per timme, oberoende hur länge du håller på. Orkar dessvärre inte leta upp alla artiklar som jag har läst i, men det finns där

Aptiten växlar, från person till person, från första timmen till femte till tionde, och från lopp till lopp.

Efter några mil på långlopp har jag stoppat i mig t.ex.
- Äggmackor
- Köttbullar
- Runekakor
- Pastagratäng
- Kaffe
- Saltgodis
- Russin/jordnöts

Jag har en personlig tumregel att den energi jag förbrukar under en lång ultra kompenceras på tre sätt. Min erfarenhet är att de tre delarna mycket väl kan vara lika stora.

1) Det jag äter under en ultra

2) Det jag äter extra före och efter loppet.

>Brukar gå ner 1/2 kg efter 100 mileslopp. Bra bantningsmetod

Ja jag kan se rubrikerna i Expressen/Aftonbladet 🙂

Dagen efter ett marathonlopp så brukar jag ha gått upp ca 1,5 kg...undrar vad det kan bero på???????????

Vätskebalansen kan rubbas lita under och efter lopp. Kjell, det kanske är ölen efteråt maran 😉

Det gäller att bortse från vätskeeffekten när man ser till viktförändring och då måste det gå kanske upp till en vecka efter loppet innan man vet vartåt vikt

För min egen del så är det fett rikt mat och coca-cola vatten blandning som gäller. Lätt öl efter några timmar går ner jättefint.
Söta saker blir man jäkligt trött på.

12