Quote from Guest on 16 May 2011, 13:36Mitt mil-PB på löpband är 48:30 och således knappade jag in det datat på http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp?dist=10000&units=meters&time=48%3A30
Har jag tolkat tabellen rätt om jag då ska köra "tusingar" runt 4:34min (13,14km/h) eller syftar ta
Mitt mil-PB på löpband är 48:30 och således knappade jag in det datat på http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp?dist=10000&units=meters&time=48%3A30
Har jag tolkat tabellen rätt om jag då ska köra "tusingar" runt 4:34min (13,14km/h) eller syftar ta
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 13:46Det verkar rimligt. Jag brukar köra enligt Jack Daniels VDOT-tabeller vilka verkar vara de du refererar till. Här finns en kalkylator:
http://www.runbayou.com
Din vilotid verkar vettig och absolut inte för lång. Enligt Daniels:s metod skall vilan max va
Det verkar rimligt. Jag brukar köra enligt Jack Daniels VDOT-tabeller vilka verkar vara de du refererar till. Här finns en kalkylator:
Din vilotid verkar vettig och absolut inte för lång. Enligt Daniels:s metod skall vilan max va
Quote from Elias Engqvist on 16 May 2011, 13:5945-60s vila är nog bättre om det ska vara tröskelträning iaf!
45-60s vila är nog bättre om det ska vara tröskelträning iaf!
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 14:25Dock verkar tiden indikera snabba intervaller och inte tröskeldito...
Dock verkar tiden indikera snabba intervaller och inte tröskeldito...
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 16:15Hmm, inser nu att man kan använda tusingarna till flera olika typer av träning. Tänkte inte riktigt på det :/
Skulle någon av er kunna förklara skillnaden på tusingar avsedda för tröskel kontra intervall?
Tempot ser jag ju i tabellen men hur är det med
Hmm, inser nu att man kan använda tusingarna till flera olika typer av träning. Tänkte inte riktigt på det :/
Skulle någon av er kunna förklara skillnaden på tusingar avsedda för tröskel kontra intervall?
Tempot ser jag ju i tabellen men hur är det med
Quote from Elias Engqvist on 16 May 2011, 16:43Om du kör tröskelintervaller springer du lite under tröskelfart och vilar 45-60soch tränar på att höja mjölksyretröskeln. Om du springer VO2max-intervaller springer du fortare ( 😀 ) och vilar längre (kanske 120s) och tränar alltså syreupptagningsförmåga
Om du kör tröskelintervaller springer du lite under tröskelfart och vilar 45-60soch tränar på att höja mjölksyretröskeln. Om du springer VO2max-intervaller springer du fortare ( 😀 ) och vilar längre (kanske 120s) och tränar alltså syreupptagningsförmåga
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 16:47Kanon, det stämmer säkert och låter ju helt logiskt. Ska nog dra ner tempot och även vilan för att köra tröskel-dito nästa gång mao 😉
Rekommenderas jogg- eller gångvila olika beroende på om man kör tröskel eller intervall?
Kanon, det stämmer säkert och låter ju helt logiskt. Ska nog dra ner tempot och även vilan för att köra tröskel-dito nästa gång mao 😉
Rekommenderas jogg- eller gångvila olika beroende på om man kör tröskel eller intervall?
Quote from Elias Engqvist on 16 May 2011, 16:49Jag brukar praktisera ståvila vid tröskelintervaller och joggvila vid VO2-intervaller (för att inte stelna till) men jag tror inte det är så avgörande vad man gör!
Jag brukar praktisera ståvila vid tröskelintervaller och joggvila vid VO2-intervaller (för att inte stelna till) men jag tror inte det är så avgörande vad man gör!
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 17:21Jag praktiserar ofta "stå dubbelvikt och flämta"-vila.
Jag praktiserar ofta "stå dubbelvikt och flämta"-vila.
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 17:46Tröskel-tusingar, fungerar de på samma sätt som de tempopass som brukar dyka upp i träningsprogrammen?
"Värm upp 1,5 km
Spring n kilometer
i miltävlingsfart + ~10 s/kmVarva ner 1,5 km
ungefär ...
Tröskel-tusingar, fungerar de på samma sätt som de tempopass som brukar dyka upp i träningsprogrammen?
"Värm upp 1,5 km
Spring n kilometer
i miltävlingsfart + ~10 s/km
Varva ner 1,5 km
ungefär ...