Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad gör man åt näsblod ??
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur ska jag få näsan att inte börja blöda på mina löpturer?

För ett par veckor sedan sprang jag en ganska snabb,kort runda i regn; snor o svett o regn rann åt alla håll och plötsligt fick jag syn på min gula jacka -helt fläckig av näsblod. Inget papper

Du bör konsultera sjukvårdskunniga. Ring Vårdguiden, 1177, så kan de nog hjälpa dig vidare.

Gå till doktorn genast i morgon bitti!!!

Du har troligen nåt litet ytligt blodkärl i näsan. Som börjar blöda när blodtrycket stiger när du anstränger dig. Prova med en återfuktande nässpray med sesamolja (typ Nozoil). Då näsblod kan beror på tora slemhinnor i näsan och det är torra ju kallar det

Tack för sansade inlägg, naturligtvis borde jag ha kollat 1177 först.

Jag tror det kan vara torra slemhinnor som ställer till det för mig. Jag blöder ganska lätt näsblod nämligen, men det brukar krävas lite mer än bara förhöjd puls...

Har du varit mer stressad än vanligt den senaste tiden?
Jag har också lätt att få näsblod - och om jag stressat en tid och/eller sovit dåligt kommer det som ett brev på posten. Gärna då i samband med träning (som att det höjda blodtrycket som kommer från

Förr vet jag att man brände blodkärl om man hade näsblod ofta, men gör man det längre?
Det skulle ju kunna vara en permanent lösning i sådana fall.

Förkylning, stress, torr luft är faktorer.
Ät c-vitamin och olja för näsan så blir det säkert bättre.

Jag får också näsblod av stress, precis som du Ida, och det är anledningen till att jag inte vill bränna blodkärl (om man gör det fortfarande, det vet jag inte) för jag tycker näsblodet är en utmärkt signal att ta det lugnare. Jag hinner aldrig få värre s

Svaret på frågan i rubriken är Nozoil!

Känns sådär när man sprayar den, men den gjorde sitt jobb. Jag kunde springa hela rundan, stretcha och varva ner, duscha och nu sitter jag lungt vid mitt skrivbord *utan* näsblod!

12