Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad händer med akterknölarna?
You need to log in to create posts and topics.

Jag förstår att jag som tveksam nybörjarcyklist får stå ut med en del obehag från mina aktre regioner och att det inte är lätt att avgöra om det är något fel på sadeln eller nämnda regioner innan jag har gett det några mil, MEN... Nyfiken som jag är, undr

En cykkelsadel er mye forskelligt. Alt fra en soffa på en damsykkel, til en stenhård carbonsadel på en racer.

Og vi har alle forskellige "røv/assel" , så litt tilpassing må det til.

I utgangspunktet er det sitteknølene som skal ta tyngden, ikke bløtde

Cykel City tillämpar köp-testa-byt-repetera, kan vara ett bra alternativ för att hitta rätt sadel.

Jag är stor motståndare till idén att man ska vänja sig för att det är mest dumheter. Med en sadel som passar dig så behöver du inte vänja dig. Tjejsadlar brukar passa tjejer bättre än killsadlar, men det är inte en regel utan undantag. Killar kommer att

Det kanske är sadeln som vänjer sig.

Charlotta:
Jag tror helt klart att man kan vänja sig vid sadeln.

Jag kör på samma sadel denna säsong som jag gjorde förra året och känner för varje runda efter vinteruppehållet att det blir mindre obekvämt att sitta på sadeln.
Har dock ännu inte kommit

Jonas: Jag syftade på obekvämt som i det gör ont, kan inte sitta rätt på sadeln, skavsår efter 15-20 min etc. Typexemplet den Fizik Arione som satt på min racer när jag köpte den och som jag slet av efter 15 km och aldrig vill titta på igen, men som flera

Haha, du är fjärde som frågar. Ja.

Jag vet inte säkert svaret på frågan men jag skulle tro att det handlar om klassisk habituering.
En smärtsignal går från stället man har ont upp via ryggmärgen till hjärnan. I ryggmärgen och centralt i hjärnan finns inhiberande nervbanesystem som dämpar

En för smal sadel ger inte stöd för sittbenen vilket ofta drabbar tjejer som använder killsadlar och hamnar med tyngden på mjukdelarna. En för bred sadel orsakar istället domningar och blockerar blodflödet. Inget är speciellt angenämt att försöka vänja si