Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad händer med akterknölarna?
You need to log in to create posts and topics.

För mig tog det 4 sadlar att hitta den rätta, en Specialized Altari 143 mm.

Brooks sadlar har den lilla egenheten att de faktiskt anpassar sig lite till användaren, man nöter helt enkelt in dem. Det gör dem dock etter värre för andra användare än den som nött in den, varje sadel blir ju lite unik.

Större cykelaffärer, ffa sådan

Jo jag inser att även om jag kan låna byxor av min man så behöver inte hans sadel passa mig, och han har haft den ett tag.

Tja, jag har i allmänhet använt den sadel jag har råkat köpa tills den har blivit för sliten utan att fundera så mycket. På pendlaröket innebar det ett par år att stoppningen ramlade av helt och jag helt enkelt satt på plastchassit som stoppningen suttit

Kanske den erfarne cyklisten också har lärt sig sitta "lätt" på sadeln dvs lättar baken då och då så det blir god blodgenomströmning?

Inte vet jag. Spekulerar bara.

Bredden på sadeln väljer man efter hur brett man har mellan sittknölarna. Den bredden kan man enkelt mäta upp själv med hjälp av en bit oskadad wellpapp eller en påse potatismjöl/vetemjöl som man sitter på och kollar var sittknölarnas avtryck hamnar.

Sjä

Innan du totalt dissar sadel måste nog valet av byxor oxå värderas. Har en klassisk Flite, en scott till racern, en SDG på vinterpendlarn och en billig Lidl-sadel på sommarpendlarn. Får inte skav av någon. OM jag inte använder mina, ganska dyra, shimanobr

Du har vel husket at alle shimanobrallor skal innpregneres med Shimano-fett. Eller hjullager fett.