Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har tidiga planer på att sikta in mig på en ironman 2011 och har sista veckan spenderat mycken tid på funbeat med att hitta info om allt ifrån hur man andas i frisim till vilken cykel jag borde köpa. Min fråga till er andra (främst blåbären 2009) är därfö

Jag hade de mesta så jag har bara köpt en våtdräkt. Kostade mig typ 1500. De är en billig sport...

Har du ingen cykel så är det inte någon billig sport...

Jag skall bara köra motion i år och satsar på IM distansen 2012 och diverse sprintsträckor 2011.

Cykel&hjälm 8 000:- (hybridvariant eftersom jag cykelpendlar med den)
Våtdräkt 1 600:-
Triathlonbyx

Utan att vilja avskräcka dig så känns det angeläget att påpeka att triathlon är en mycket prylfixerad sport som snabbt blir väldigt dyr.

Vad som "duger" för en nybörjare beror ganska mycket på hur länge du tänkt klassa dig själv som nybörjare. Problemet

Gjorde Kalmar på 12 ½ timme som blåbär. Kostade som nedan:

Tempobåge till bef cykel: 1000:-
Våtdräkt 3 500:-

Bef prylar, kläder o skor.

En ok beg racer kostar väl 5-8 000:-
O man kan få ok våtdräkt för under 2000:-

Linjecykel, tempopinnar, dräkt, kläder skor, hjälm, träningskläder, ny sadel, nya däck, tävlingsdräkt...

Säkert 20-25k då kostade cykel 9500.

Nästa år, tempocykel. Köper mellankvalitè så jag räknar med 12000 om jag bygger själv med delar från ebay och r

Nej, det är dyrt att plåga sig uppenbarligen. Eller egentligen är det ju cykeln som svinar till det. Känns som att min cykelbudget ligger på runt max 8000:-. Jag får nog göra mig förtjänt av dyrare prylar innan jag kan med att lägga ut så mycket mer.

Simning: Våtdräkt 500 beg, simglasögon 200 (det sista var ett spontanköp just innan loppet i lördags - innan dess var det snarare en femtilapp)
Cykel: 2500 beg, nya komponenter och renovering för ung lika mycket. Nya hjul en knapp tusenlapp. Tempobåge 100

30 papp minst.
Om man räknar inträden på simbassänger o hotellrum i Kalmar blir det ett par tusen till.
Men Robert ovan slog mig med mer än en timme i Kalmar, så det ligger inte i utrustningen, det ligger i träningskvaliteten och pannbenet.

Billig sport? Knappast! Det är ju hur mycket som helst som behövs om man inte har prylarna sen förut.