Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad krävs för vintercykling?
You need to log in to create posts and topics.

Tycker inte att det behövs så speciella cykelkläder på vintern.

På underkroppen funkar ett par knälånga cykelbyxor underst (med blöja) och över det ett par långa cykelbyxor (utan blöja). Obs att det är bättre för knäna om det är dubbla lager på dessa. Om

Viktigast är säkerheten, tycker jag. Se över bromsar ordentligt och ofta, slask och grus sliter mycket mer än på sommarhalvåret. Sätt på lampor och reflexer där det finns plats både på dig och cykeln, och se till att lampor är laddade/har bra batterier va

Cykel: Helst - dubbla framhjul, grovmönstrat ena och dubbat andra, går att köra med odubbat bak om man har dubbat fram och det inte är tok-halt och/eller väldigt mkt snömodd alltså hellre lite släpp bak än släpp fram. I nödfall skifta däck bak... I övrigt

Lager på lager principen är den bästa när det gäller kläder. Kläder som andas/transporterar ut svett ordentligt. Och så dubbdäck då. Det kan bli riktigt halt redan innan vintern kommer pga lövhalkan.

Bra lampor och reflexer är viktigt med så att man ver

Titti: Det är en väldigt bra cykel du har med skivbromsar och justerbar styrstam, båda är bra komponeter för en vintercykel. Justera upp styrstamen ett par snäpp när halkan kommer så slipper du hänga så tungt över framhjulet.

KLäder: hitta gärna understä

Markerar denna tråd som ytterst intressant.

Funderar på att skaffa Crafts skid-dress med storm tights för vintercyklingen.

Extra knävärmare kanske?

Jag är fruktansvärt frusen av mig och frös om fingertopparna nu i veckan när temperaturen gick ned till +6, ändå hade jag Hestra handskar av tjockar

Crafts storm tights funkar utmärkt utanpå cykelbyxorna. Eftersom de har vindskydd på framsidan men andas på baksidan så blir temperaturintervallet som de funkar i ganska brett.

Samma princip finns hos Dählis skidkläder. En favorit som hängt med i många å

Som jag sa i början så kör jag Crafts kläder rakt igenom och nu efter 3 år så känns det som att jag aldrig vill byta mot nåt annat.

Det kan ju låta som en dålig reklamfilm men efter tre års flitigt användande av samma set så finns det bara anledning att

Tumvantar och ullsockor funkar mot kylan!