Quote from Guest on 9 October 2011, 11:53När jag cyklar ligger jag på runt 30km/h i medelfart. När proffsen kör ligger de på runt 50km/h (tror jag). Vad är det som gör att det skiljer så mycket i hastighet?? Är proffsen robotar, kan det bero på annat material? Själv skulle jag vilja påstå att ja
När jag cyklar ligger jag på runt 30km/h i medelfart. När proffsen kör ligger de på runt 50km/h (tror jag). Vad är det som gör att det skiljer så mycket i hastighet?? Är proffsen robotar, kan det bero på annat material? Själv skulle jag vilja påstå att ja
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 12:03De flesta vältränade svenskar klarar inte att springa som afrikanska långdistanslöpare heller, så är det när man är framavlad för att gräva diken.
De flesta vältränade svenskar klarar inte att springa som afrikanska långdistanslöpare heller, så är det när man är framavlad för att gräva diken.
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 15:28Proffsen ligger inte och snittar 50km/h. De ligger nog runt 30km/h på distanspass.
Proffsen ligger inte och snittar 50km/h. De ligger nog runt 30km/h på distanspass.
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 15:54Proffsen ligger på runt 50km/h på tempotävlingar och lite långsammare under linjelopp. Under träning kör de inte 50, iallfall inte på distanpassen där ligger de beroende på vad som skall tränas kanske mellan 30-40 i snitt. Att vara vältränad är ganska sub
Proffsen ligger på runt 50km/h på tempotävlingar och lite långsammare under linjelopp. Under träning kör de inte 50, iallfall inte på distanpassen där ligger de beroende på vad som skall tränas kanske mellan 30-40 i snitt. Att vara vältränad är ganska sub
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 15:57Jag tror inte att de flesta proffsen kör så lite som tvåtusen mil om året. De ligger vanligtvis på över tretusen och faktum är att de bästa juniorerna ligger på tvåtusen mil.
Jag tror inte att de flesta proffsen kör så lite som tvåtusen mil om året. De ligger vanligtvis på över tretusen och faktum är att de bästa juniorerna ligger på tvåtusen mil.
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 16:04Proffsen är just det, proffs. När en talangfull idrottare får pyssla med cykel på heltid blir det ofta bra.
Men för att svara på din fråga (kanske), farten beror på högt syreupptag och styrka. Exempelvis skulle en idrottare med högt syreupptag tex 10 00
Proffsen är just det, proffs. När en talangfull idrottare får pyssla med cykel på heltid blir det ofta bra.
Men för att svara på din fråga (kanske), farten beror på högt syreupptag och styrka. Exempelvis skulle en idrottare med högt syreupptag tex 10 00
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 16:07David.
Jag kanske räknade fel där, de flesta som tränar räknar inte mil utan tid.
Och en rimlig tränings dos ligger runt 800-1000 timmar/år och milen är egentligen mindre viktigt. Ca: 2000 mil är vad jag hört tidigare och gick på det.
Man ligger ju inte
David.
Jag kanske räknade fel där, de flesta som tränar räknar inte mil utan tid.
Och en rimlig tränings dos ligger runt 800-1000 timmar/år och milen är egentligen mindre viktigt. Ca: 2000 mil är vad jag hört tidigare och gick på det.
Man ligger ju inte
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 16:09De flesta som vill vara med och leka efter juniorklassen kör mer eller mindre på heltid.
De flesta som vill vara med och leka efter juniorklassen kör mer eller mindre på heltid.
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 16:12Enligt kravspecen som finns bör en junior träna 600h/år och därefter höja med 100 h per år för att se vid 27-28 års ålder om det höll ända fram.
Då är man uppe på 1500-1800 h/årEdit tycker att det bör nämnas att MTB eller CX-cyklister tränar 90% av tid
Enligt kravspecen som finns bör en junior träna 600h/år och därefter höja med 100 h per år för att se vid 27-28 års ålder om det höll ända fram.
Då är man uppe på 1500-1800 h/år
Edit tycker att det bör nämnas att MTB eller CX-cyklister tränar 90% av tid
Quote from Funbeat user on 9 October 2011, 16:47eller på en trainer i källaren...
Det låter väldigt mycket med 1500-1800 timmar, kan nämna att Cancellara tränar 2500-3000 mil/år vilket gör att han om han snittar 30 och ligger på runt 1000 tim/år. De flesta andra elitidrottare ligger också runt 800-1000
eller på en trainer i källaren...
Det låter väldigt mycket med 1500-1800 timmar, kan nämna att Cancellara tränar 2500-3000 mil/år vilket gör att han om han snittar 30 och ligger på runt 1000 tim/år. De flesta andra elitidrottare ligger också runt 800-1000