Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad tränar ni för styrka!?
You need to log in to create posts and topics.

Skrev ett inlägg i styrketräningsgruppen och fick bra svar. Men blv lite fundersam och tror kanske att frågan passar bättre här.

Jag har dragit ner på löpningen dem senaste veckorna för att köra alternativ träning. Dels för att få lite variation och inte

Med hjälp av kroppsvikten: B.R.A.K. = En övning för mage (Buk), en för ryggen (Rygg), en för axlar/bröst (Axlar), en för benen (Knän). Exempel:

1x30 crunches
1x30 ryggresningar
1x20 armhävningar
1x50 alternerande enbensböj
Upprepa rubbet vid behov

Som löpare behöver man spänst-stryka, och då tror jag långa sets i låg fart är direkt olämpligt. Rephoppning och spänsthopp av olika slag tror jag är exempel på bra övningar. Gärna enbensövningar för att få in stabilitets-styrka

Jag har några övningar från ett Halvmarathonprogram här på FB, har lagt till några övningar (benstyrka, tåhävningar och balans) som jag fick tips om på en triathlonträningskväll.

Den här länken har jag sparat men inte kört ännu, det var från en gammal t

10 chins (valfritt antal set), 4x4 benpress 200kg, 8-7-6-5-3-2 tills jag kommer till 1x100kg i marklyft och bålövningar där man inte behöver göra mer än 10 reps för att bli utmattad. Vadpress (enbens) med plyometriska hopp mellan set och enbensknäböj. Där

Kör två styrkepass i veckan, ett med fokus på tunga övningar, max 2 set a 4 -5 reps

Marklyft
Benböj stång bakom nacke
Benböj stång bakom nacke
Utfallssteg framåt (ett ben i taget)
Utfallssteg bakåt(ett ben i taget)

Andra passet med Kettlebell, mer fokus

B.R.A.K ska jag börja att köra lite mer och mer kontinuerligt. Försöka att köra 3-4 dagar i veckan, tar ca 15-20 min per gång. Ganska skönt att variera sig med övningarna/reps/set/viloid samt att man kan köra det hemma.

Testa lite välbefinnande...

Bålövningar, ryggen och exentriska benövningar tror jag på. Gärna med balans inblandad. Men håll lite tempo. Man ser ju massor med folk på gymmen som knappt gör något annat än sms´ar eller gör ingenting. Träning skall vara aktiv enligt mig.

Tack för era tips - superbra!

Ska testköra passen och se hur dem känns.

Vad tror ni om att köra ett pass med fokus på ben och bål, samt ett helkroppspass utöver löpningen? Tror det är ett upplägg som passar mig när jag trappar upp löpningen. Men frågan