Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVad tränar ni mest på?
You need to log in to create posts and topics.

Tränar ni ni mest den delgren ni presterar sämst på, eller den som är er starkaste del? Vilket är taktiskt smartast att satsa på träningmässigt inför triathlon-debuten, ytterliggare slipa sitt bästa eller försöka få den sämsta till en vettig nivå? Hur tän

Du ska känna att du behärskar alla grenar. Om du känner att du fattar cyklingen så satsa på de 2 andra grenarna. 😉 osv.

Yes, detta har jag hört från flera håll och jag gjorde så själv. Kunde knappt springa alls när jag började så det var mitt huvudfokus.

Jag träna cykling mest nu på sommar men är klart en bättre simmare. Både ligger runt 5.5-6 timmar/vecka.

Jag är sämst på löpning men gå mycket. Jag gå faktiskt mer än jag cykla eller simma;) men om två veckor ska jag satsa lite mer på löpning. Jag har ba

Det jag är sämst på är övergången cykel-löp och också det jag borde träna er, dvs. brickträning. Å andra sidan borde jag träna allt mer.

Resultatmässigt och för helhetskänslan av ett lopp har du mer att vinna på att träna på sämsta momenten än att finslipa på bästa momenten.

där det går att kapa mest tid!
Kör du en sprint med 750m sim, 2 mil cykel och 5 km löpning så lönar det sig sällan att träna simningen (mer än till en basnivå där du sparar mest kraft till övriga moment).
Beroende på banan kan man spara väldigt mycket tid

I de vanliga distanserna så tar cyklingen längst tid. Relativ förbättring på tex 10% på cyklingen ger således större "förbättringsbidrag" på sluttiden än tex simning som vanligen tar kortast tid. MEN är man redan en riktigt stark cyklist så kan det ju var

Cykel finns ju mest att vinna på. MEN den mesta energi du lägger på att cykla snabbare kan gå åt till att brottas mot vinden. I löpning är luftmotståndet lite mindre. Och i simning kan du bli rejält snabbare med enbart teknik. Så simteknik, specialträning

Just nu ligger den mesta fokusen på simningen eftersom jag knappt kan simma 20 meter i taget (och med halvtaskig teknik), så om jag ska klara 750 meter i öppet vatten bör jag öva 😀

Annars tänkte jag variera mig lite. När jag fått upp tekniken ordentligt