Quote from Guest on 14 December 2010, 10:05Jag tog kontakt med min vårdcentral pga att jag inte haft mens under en lång tid (över 2 år). Fick träffa en sjuksköterska som vägrade ta några som helst prover eller låta mig träffa läkare, då hon menade på att amenorré var så pass vanligt hos löpare. Ja
Jag tog kontakt med min vårdcentral pga att jag inte haft mens under en lång tid (över 2 år). Fick träffa en sjuksköterska som vägrade ta några som helst prover eller låta mig träffa läkare, då hon menade på att amenorré var så pass vanligt hos löpare. Ja
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 10:15Jag kan varken bekräfta eller dementera att det skulle vara "vanligt" hos hobbylöpare, men jag vill uppmuntra dig till att stå på dig i kontakten med vården.
Jag har själv upplevt för många gånger då "första kontakten" avfärdat problem och symptom som nå
Jag kan varken bekräfta eller dementera att det skulle vara "vanligt" hos hobbylöpare, men jag vill uppmuntra dig till att stå på dig i kontakten med vården.
Jag har själv upplevt för många gånger då "första kontakten" avfärdat problem och symptom som nå
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 10:38Jag tycker din träningsmängd verkar alldeles för liten för att orsaka detta. Sköterskans argument beror nog mer på att de har brist på läkartider och försöker gallra bort det som inte verkar akut. Andra orsaker till detta som jag stöter på i mitt eget job
Jag tycker din träningsmängd verkar alldeles för liten för att orsaka detta. Sköterskans argument beror nog mer på att de har brist på läkartider och försöker gallra bort det som inte verkar akut. Andra orsaker till detta som jag stöter på i mitt eget job
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 11:31Hur vanligt det är har jag ingen uppfattning om men du kommer helt klart att få mer gehör för ditt problem hos en gynekolog än hos vårdcentralen. Självklart finns det olika gynekologer som har olika inställning till saker och ting men har det gått två år
Hur vanligt det är har jag ingen uppfattning om men du kommer helt klart att få mer gehör för ditt problem hos en gynekolog än hos vårdcentralen. Självklart finns det olika gynekologer som har olika inställning till saker och ting men har det gått två år
Quote from Catharina Brattlin on 14 December 2010, 11:52Maria, använder Du hormonella preventivmedel av något slag?
Vad jag har förstått så "försvinner" mensen hos många som använder t ex hormonspiral. Jag har även hört att så kan vara fallet vid p-stavar (jag är inte så haj på sånt för jag har aldrig använt
Maria, använder Du hormonella preventivmedel av något slag?
Vad jag har förstått så "försvinner" mensen hos många som använder t ex hormonspiral. Jag har även hört att så kan vara fallet vid p-stavar (jag är inte så haj på sånt för jag har aldrig använt
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 12:01Jag tar inget hormonellt preventivmedel och har nog ganska "normala" matvanor, inga speciella nojor, kcalräknande eller förbud. Har BMI på ca 19, så det är normalt men i nedre delen av spannet. Har fött barn (5 år sedan), så jag behöver inte oroa mig för
Jag tar inget hormonellt preventivmedel och har nog ganska "normala" matvanor, inga speciella nojor, kcalräknande eller förbud. Har BMI på ca 19, så det är normalt men i nedre delen av spannet. Har fött barn (5 år sedan), så jag behöver inte oroa mig för
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 12:38Angående vanligheten så hittade jag en tabell här (http://www.fertility.se/concern/Infertility_in_Females/Ovulatory/Lack_of_Ovulation.jsp) med orsaker till amenorré och hur vanligt förekommande de är. Har inte en aning om vad de har för källa men om man s
Angående vanligheten så hittade jag en tabell här (http://www.fertility.se/concern/Infertility_in_Females/Ovulatory/Lack_of_Ovulation.jsp) med orsaker till amenorré och hur vanligt förekommande de är. Har inte en aning om vad de har för källa men om man s
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 13:11Jag hamnar i Sylvias kolumn; tränade hårt i en period och var nere på bmi 18-19, men aldrig blivit av med mensen. Sök läkare som lyssnar och gör en utredning.
Jag hamnar i Sylvias kolumn; tränade hårt i en period och var nere på bmi 18-19, men aldrig blivit av med mensen. Sök läkare som lyssnar och gör en utredning.
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 14:49Hej!
Jag håller med om att amenorré verkligen är värt att kolla upp. Jag anser att du blev oprofessionellt bemött på din vårdcentral och att du absolut ska utredas för dina symtom. Ett tips är att söka direkt till en kvinnoklinik (finns på större sjukhus
Hej!
Jag håller med om att amenorré verkligen är värt att kolla upp. Jag anser att du blev oprofessionellt bemött på din vårdcentral och att du absolut ska utredas för dina symtom. Ett tips är att söka direkt till en kvinnoklinik (finns på större sjukhus
Quote from Funbeat user on 14 December 2010, 15:02Ytterligare ett argument mot vårdcentralens nonchalanta bemötande: Även om det nu är så att det skulle vara väldigt vanligt bland löpare så behöver det ju inte betyda att det är mindre dåligt för det.
Ytterligare ett argument mot vårdcentralens nonchalanta bemötande: Även om det nu är så att det skulle vara väldigt vanligt bland löpare så behöver det ju inte betyda att det är mindre dåligt för det.