Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVar finns backarna i Linköping?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har nyligen börjat plugga nere i Linköping och skulle under vintern vilja satsa på backträning och längre intervaller. Problemet är bara att jag tycker den här stan är ganska platt och tillräckligt stor för att jag inte kan springa runt och leta upp en br

Finns tyvärr inte så mycket backar i linköping. Bästa kuperingen ligger nog vid vattentornet. Det ligger dock 5km från ryd så det blir en hel del flack transportlöpning om du bor där. Det finns även några backar vid vallamassivet (pulkabackarna) men de är

Åbysäcken är det mest kuperade spåret i Linköping. Ligger i Hackefors och är skidklubbens anläggning. 2,5:an i Vidingsjö är oxå lite kuperat.

Har för mig att det fanns gott om backar på campus. Ölbackar iofs... 🙂

Bodde där i 5 år å det blev mest plattlöpning. För sprintbackar har du ju Vallamassivet.

Sprang en del i Vidingsjö också, inte för att det är backigt men LOK-milen är ju lite roligare än Rydspåren iaf...

Hackefors är ok också men beror lite på hur långt

Räcker lutningen om vanliga standardcyklister inte orkar att cykla uppför backarna och promenerar med cyklarna?

I så fall kan du springa från busshållplatsen Tinnerbäcksbadet upp till sjukhuset så får du en backe. Sedan kan du springa från sjukhuset upp

Är det rena backar så finns ju.

* Lasarettsbacken (Lasarettsgatan från S:t Larsgatan)
* Springa från Trädgårdsföreningen upp till Belvederen.
* Mitt i bild på denna länk finns en schysst backe ute i Tinnerölandskapet. http://kartor.eniro.se/m/aX4yU

Edit

En bit utanför Linköping finns Olstorps motionscentrum, i Ljungsbro. Båda spåren där (2,5 och 5 km) är rejält kuperade. Dessutom finns det MTB-slingor om man gillar obanat.

Finns en aktiv grupp här på Funbeat som heter "Linköpingsbor" där många duktiga löpare är med. *tipsa*

Mannen brukar springa typ 10 gånger upp och ner för en backe vid Vidingsjöspåret, men jag har inte riktigt koll på det där...

Vill bara instämma i tidigare inlägg, har du möjlighet att ta dig en bit utanför stan så är Olstorp perfekt, där har du bra backar.
Värt ett besök så får du själv avgöra om det passar 🙂

12