Quote from Guest on 18 June 2008, 08:37Börjar känna vissa behov av att veta mina tröskel värden. Är det någon som vet ställen man kan testa detta. Allra helst i Uppsala, men i värsta fall kan jag ju ta tåget till Stockholm.
Tacksam för svar.
Börjar känna vissa behov av att veta mina tröskel värden. Är det någon som vet ställen man kan testa detta. Allra helst i Uppsala, men i värsta fall kan jag ju ta tåget till Stockholm.
Tacksam för svar.
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 08:47Enklast är väl att ta en pulsklocka och springa en tur. Börja med uppvärmning och sedan sakta öka hastigheten. Kolla vad pulsen ligger på när du börjar få mjölksyra. Det är ganska lätt att hitta tröskelpulsen.
Fast det kanske itne var tröskelpulsen du le
Enklast är väl att ta en pulsklocka och springa en tur. Börja med uppvärmning och sedan sakta öka hastigheten. Kolla vad pulsen ligger på när du börjar få mjölksyra. Det är ganska lätt att hitta tröskelpulsen.
Fast det kanske itne var tröskelpulsen du le
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 09:10Själv skulle jag vilja få isär begrepp på "när får man mjölksyra"? Ibland får jag den på en attack efter en stunds stabil 85% av max (dvs mjölksyra på kanske 86%). Andra gånger har jag inte fått den ens på 95% av max (med kontinuerlig ökning till ex. 95%)
Själv skulle jag vilja få isär begrepp på "när får man mjölksyra"? Ibland får jag den på en attack efter en stunds stabil 85% av max (dvs mjölksyra på kanske 86%). Andra gånger har jag inte fått den ens på 95% av max (med kontinuerlig ökning till ex. 95%)
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 09:31Det finns ett ställe i Täby som heter Lactlab. Jag har också tänkt att det skulle vara intressant att göra ett laktattest, även om jag inte tror att det skulle ha så stor betydelse för träningen att veta de exakta värdena.
Det finns ett ställe i Täby som heter Lactlab. Jag har också tänkt att det skulle vara intressant att göra ett laktattest, även om jag inte tror att det skulle ha så stor betydelse för träningen att veta de exakta värdena.
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 10:39Jag brukar få mjölksyra väldigt snabbt efter start. Det som är trevligt är att kroppen tar hand om den på adekvat sätt och jag märker inte av den så mycket.
Det tråkiga är när kroppen inte kan hantera mjölksyran utan den börjar hämma verksamheten.
Jag brukar få mjölksyra väldigt snabbt efter start. Det som är trevligt är att kroppen tar hand om den på adekvat sätt och jag märker inte av den så mycket.
Det tråkiga är när kroppen inte kan hantera mjölksyran utan den börjar hämma verksamheten.
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 11:36Då gäller att träna upp en å annan extramage att mjölka
Då gäller att träna upp en å annan extramage att mjölka
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 15:43Gjorde ett lactattest för ett par månader sen och för mig var det jättebra. Fick ju dels veta exakt när mjölksyran träder in, maxpulsen (som jag ej kollat tidigare) och dessutom fick jag ett personligt träningsprogram så för min löpträning har det varit o
Gjorde ett lactattest för ett par månader sen och för mig var det jättebra. Fick ju dels veta exakt när mjölksyran träder in, maxpulsen (som jag ej kollat tidigare) och dessutom fick jag ett personligt träningsprogram så för min löpträning har det varit o
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 16:09Jo jag tänkte använda den till att hitta ett lämpligt intervall för lågpulslöpning. Man ska väl ligga på aerob då och den där 180-ålder formeln verkar inte som någon direkt tycker passar. Läste lite om diskussionerna om mjölksyretröskel här på funbeat och
Jo jag tänkte använda den till att hitta ett lämpligt intervall för lågpulslöpning. Man ska väl ligga på aerob då och den där 180-ålder formeln verkar inte som någon direkt tycker passar. Läste lite om diskussionerna om mjölksyretröskel här på funbeat och
Quote from Funbeat user on 18 June 2008, 21:31Jag gjorde ett test hos Lactlab i våras. Se:
http://www.snattringesk.a.se/bilder/irl/Lactlab.pdfDen visar också att 180-ålder formeln var rent uppåt väggarna fel för mig 🙂
Jag gjorde ett test hos Lactlab i våras. Se:
http://www.snattringesk.a.se/bilder/irl/Lactlab.pdf
Den visar också att 180-ålder formeln var rent uppåt väggarna fel för mig 🙂
Quote from Donald Isaksson on 18 June 2008, 21:44Finns ett tröskelpulstest som heter Conconis test som man lätt kan göra på löpband.
Håkan Larsson skriver mer om det, och annat under pulsträning och utgå från tröskelpulsen på sin triathlonsida.
http://hem.bredband.net/triathlon/kondis.htm
Löpning på
Finns ett tröskelpulstest som heter Conconis test som man lätt kan göra på löpband.
Håkan Larsson skriver mer om det, och annat under pulsträning och utgå från tröskelpulsen på sin triathlonsida.
http://hem.bredband.net/triathlon/kondis.htm
Löpning på