Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVar ska man titta?
You need to log in to create posts and topics.

Jag går en nybörjarkurs i crawl och har nu fått två olika tips. Den ene säger titta rakt ner i botten så du håller nere huvudet och du får bättre position. Den andre säger titta rakt fram, av vilken anledning vet jag inte. Tycker det första känns bäst, me

Hej Anders.....vi var inne lite på detta i denna tråden:
http://www.funbeat.se/life/discussion/show.asp?ThreadID=9444

Men vad som är "sanning" kan inte jag säga.

Om man är nybörjare kan det ibland vara svårt att hålla sig rakt i vattnet. Man "ålar" lite grann. Test på detta är om man kanske har lätt för att simma in i linan. Tittar man i botten så är det lättare att hålla en rak linje. Å andra sidan kan man få mot

Nosen upp -> benen sjunker och du får högre motstånd i vattnet
Nosen ner -> benen flyter upp och du får bättre vattenläge

Kolla nästa gång du går och simmar på allmänhetens badtid. Svansimmarna somintevillbliblötaihåret simmar ofta med benen mycket djupt

Tack för tipsen alla.

Sofia: Jag simmar nog rätt rakt tror jag, men jag ska kolla det nästa gång.

Sara: Jag gillar ju att titta ner bäst för det är skönast för nacken och det känns lättare att simma ”downhill”, men samtidigt har jag lättare att rotera

Ikväll är det andra tillfället på min crawlkurs och vi ska gå igenom armtag. Får se om han nämner något om huvudets position, men jag tippar på att det är bäst att titta nedåt.

Jag vill protestera lite mot åsikterna ovan. Enligt min mening ska man alltid sträva efter att titta snett framåt! Tittar man rakt ned så låser man axlarna och får kortare sträckning - det som överlägset mest ger högre fart och mer avslappnad simning!

OB

Kan nog vara klokt att lyssna på Torbjörn, tävlingssimmare i 35 år.

Okej Torbjörn, jag ska börja sprattla mer med benen. Har förstått att de där tunga stockarna måste jobba hårdare för att inte sjunka...

Anders L, när man simmar triathlon - antar att du menar öppet vatten - så måste man titta upp, ja. Neråt är det mest b

Ok, igår körde vi armtagsövningar. Instruktionen var att titta framåt-nedåt. Hakan ska peka ned mot botten och blir lägsta punkten i ansiktet. Pannan ligger i vattenlinjen. Precis när handen sätts ned i vattnet ska man se via handen mot ett mål som ligger