Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVar ska man titta?
You need to log in to create posts and topics.

Okej, jag vill ju inte att det här ska bli en tävling i vem som hållit på längst... Det är svårt att ha hållit på i 35 år när man "bara" är 25;) Däremot är jag siminstruktör o försökte vara lite pedagogisk.

Jag håller helt med om det som sagts om hakspe

Som en som precis försöker lära sig crawl så hjälper det mitt vattenläge att tänka på blicken. Dvs om man tittar neråt så skjuter jag ned bröstet lite och får därmed upp fötterna.

Innan man får det perfekta vattenläget automagiskt så är det nog bra att p

Det var många bra tips här... Men precis som Torbjörn beskriver så har jag svårt att sträcka på mig jag tittar ner. Å andra sidan får jag ont i nacken och jag måste lita mer till sparkarna för bättre vattenläge om jag tittar framåt. Så även om det var en

Det finns säkert olika vägar mot Nirvana 🙂
Problemet är att om man lär in något felaktigt så måste det senare omprogrammeras vilket tar mycket lång tid... fråga mig... Anders beskrivning är precis som jag skulle vilja ha uttryckt det (V)

Men jag vill å

TOBBE!

MER att tänka på och jag som trodde att jag hade liiiite kläm på det.....
Nu behöver jag tänka igen! (H)

Torbjörn,

hur många kickar per armtag rekommenderar du för triathlon-sim? Tippar udda antal om det ska bli i takt. Är det för få kanske jag måste titta neråt 😉

Jag har sett nån simmare som sätter några kickar på varje armtag och sen glider fram som st

Maria,

så känner jag med. Finns ju hur mycket som helst att lära sig...

Själv kör jag tre sparkar per armtag. Tycker det blir för knyckigt med en. Du måste som du själv säger ha udda antal... Tävlingssimmare som simmar långdistans har ofta en spark o det kanske man ska rekommendera triathleter i våtdräkt. Men underskatta inte

Torbjörn,
har du en liten paus efter dina tre kickar där du liksom glider fram? Eller går de som duracelltrumpinnar hela tiden konstant i pendel?

Här kan man titta på hur de bästa gör.

Väldigt tydliga animationer ur alla vinklar.

http://virtual-swim.com/3d_mv/top_btn/free/3d_q_free.html