Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:35@Annelie.
Långpasset kan vara 3 km kanske...beror på lite hur ens egna förutsättningar är.
Det snabbare passet kan vara 1 km.Eller kanske 2-3 varv på en 400 m löpbana, men 1 min vila mellan varven. Lite bra fart på varven bara.
Typ så...testa vad som k
@Annelie.
Långpasset kan vara 3 km kanske...beror på lite hur ens egna förutsättningar är.
Det snabbare passet kan vara 1 km.
Eller kanske 2-3 varv på en 400 m löpbana, men 1 min vila mellan varven. Lite bra fart på varven bara.
Typ så...testa vad som k
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:41Som löpare är man instängd i en låda där väggarna styrs av begränsningarna man har. Det kan vara senor, enskilda muskler, löpteknik, hjärtats och syresättningens kapacitet, etc. Precis som Thomas sägger så går vissa av begränsningarna snabbt att påverka m
Som löpare är man instängd i en låda där väggarna styrs av begränsningarna man har. Det kan vara senor, enskilda muskler, löpteknik, hjärtats och syresättningens kapacitet, etc. Precis som Thomas sägger så går vissa av begränsningarna snabbt att påverka m
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:45Anneli: eller så kan du ta det lugnt med att springa snabbt tills du orkar 10 km i ett lugnt tempo.
Risken för skador vid snabblöpning är nog rätt så stor om man inte orkar springa lugnt i 5 km. Bättre då att vänja kroppen vid löpning först med lugna pas
Anneli: eller så kan du ta det lugnt med att springa snabbt tills du orkar 10 km i ett lugnt tempo.
Risken för skador vid snabblöpning är nog rätt så stor om man inte orkar springa lugnt i 5 km. Bättre då att vänja kroppen vid löpning först med lugna pas
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:46Mycket bra Jan.
Jag har fått igång en arbetskamrat och han har alltid sprungit för fort, med väldigt hög puls. Jag sade åt honom att inte ha högre puls än xxx slag/minut. Sagt och gjort så kände han sig fräsch efter det löppasset.
Han gick kanske inte,
Mycket bra Jan.
Jag har fått igång en arbetskamrat och han har alltid sprungit för fort, med väldigt hög puls. Jag sade åt honom att inte ha högre puls än xxx slag/minut. Sagt och gjort så kände han sig fräsch efter det löppasset.
Han gick kanske inte,
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:52Kommentar: Lite komiskt att du får svar från två ultralöpare, dvs löpare som springer mycket långt.
Men det är egentligen inte så konstigt. Vi siktar inte på att döda oss med fart utan jobbar mer på att få kroppen och det mentala att tåla vad vi gör, vi
Kommentar: Lite komiskt att du får svar från två ultralöpare, dvs löpare som springer mycket långt.
Men det är egentligen inte så konstigt. Vi siktar inte på att döda oss med fart utan jobbar mer på att få kroppen och det mentala att tåla vad vi gör, vi
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:53@Totteman, Jan och Krister:
Det var en fråga som ett inlägg i diskussionen, inte en specifik fråga från Mig. Däremot minns jag hur det var att vara helt grön. "Långpass" i alla andra inlägg är >10 km, och då blir det en förvirrande term när man tycker 3 k
@Totteman, Jan och Krister:
Det var en fråga som ett inlägg i diskussionen, inte en specifik fråga från Mig. Däremot minns jag hur det var att vara helt grön. "Långpass" i alla andra inlägg är >10 km, och då blir det en förvirrande term när man tycker 3 k
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 09:57@Annelie:
Långpasset är ju relativt.
Är man nybörjare så är långpasset kortare än den som satsar på en marathondistans.Man måste ju börja någonstans.
@Annelie:
Långpasset är ju relativt.
Är man nybörjare så är långpasset kortare än den som satsar på en marathondistans.
Man måste ju börja någonstans.
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 10:01Annelie: Jag kommer också ihåg hur det var när jag inte kunde springa 5 km. För min del var det efter sjukdom som hade försvagat lederna.
Jag satsade i första hand på att stärka lederna tills 5 km kändes lätt sen ökade jag sträckan sakta tills även 10 km
Annelie: Jag kommer också ihåg hur det var när jag inte kunde springa 5 km. För min del var det efter sjukdom som hade försvagat lederna.
Jag satsade i första hand på att stärka lederna tills 5 km kändes lätt sen ökade jag sträckan sakta tills även 10 km