Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVarför drafting i Triathlon
You need to log in to create posts and topics.

Drafting är en ganska kul grej i cykling när man är ett lag eller en grupp som gemensamt ska ta sig till ett mål. Så varför fins det Drafting inom Triathlon som är en individuell sport? Låter både farligt och ganska korkat!

Fins det någon bra förklaring

Det är så många som fuskar.

Exempel från världscupen:

150startande, alla uppe ur vattnet inom 60 sek.

10m avstånd vid 36km/h (lättast att räkna på) skulle innebära 1sekund mellan varje deltagare. Det skulle då innebära att siste simmare skulle få vänta 150-60=90 sekunder innan ha

ahh vad bra, det fans en bra andledning!

Okej nu kanske jag ska köra i halmsta den 2 juli, men hur tänker man med draftingen. Det är ju ganska självklart när man kör ett lag, men här kör ju alla individuellt!

Jag får liksom inte ihop det.. det är väll ingen som går frivilligt upp och drar och

De som inte är jättevassa på löpning vill ju såklart försöka hänga av/grilla de bästa löparna så gott det går.

Christian - drafting funkar ju likadant som vilken vanlig cykeltävling (linje-) som helst. Har du aldrig sett på TdF tex?

Jo, det är snarare taktiken jag funderar över.

Du ligger först och drar.

Vad tjänar du på att bromsa farten så att andra kör ifrån dig? Det låter inte som någon vidare taktik.

Även om det är en individuell tävling så kan det ju hända att flera har samma intresse. Den första klungan vill gärna behålla eller utöka sitt försprån