Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVarför drafting i Triathlon
You need to log in to create posts and topics.

Om man drar eller inte beror förstås på hur stark man bedömer att man är i förhållande till konkurrenterna. Här blir det lite krångligare än cykeltävling för man måste också lägga in hur bra löpare man är i förhållande till konkurrenterna!

Är man inte först upp ur vattnet finns ju bara ett alternativ och det är att köra. Vill de som man cyklar med inte hjälpa till med farten, stöter man av dem i lämplig backe eller vändning.

Oj, det verkar finnas en hel del duktiga cyklister här! Man tjänar ca 4-8 km/h med drafting (beroende på storlek på klunga och vilken fart man håller) blir tungt för mina stackars buggar att jobba mig uppåt eller vara uppe och dra i 2 mil, men tro mig jag

Det löser sig säkert. Visa lite intresse av att det ska gå fort och hjälp till så mycket det går, då skulle inte jag stöta av dig, inte med flit i alla fall. Fast var beredd på att trycka på efter korsningar och vändningar. Eller så kan man vara kylig och

Drafting är tillåten endast i tävlingsklass så frågan är om du kör det?
I motion gäller 10 metersregeln och att jämföra glada svenska motionärer med världseliten äger rimligen ingen förankring i verkligheten.
Normalt så fungerar 10 metersregeln i dessa sa

Vilka ska vi då jämföra oss med?
🙁

Jo, jag tänkte prova tävlingsklass i år. Halmstad blir första tri tävlingen i tävlingsklass.

Gäller drafting i ironman Kalmar?

Ursäkta en oinsatt, men visst är drafting det samma som att "ligga på rulle"?

Det är ingen drafting i Kalmar, eget arbete hela vägen!
Och ja, drafting är samma som att ligga på rullle, och i sådana tävlingar får man inte ha tempocykel.

Lite intresserad av hur det gick? Tycker det är häftigt att göra debut på SM!