Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför händer inget?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag började jogga förra våren tillsammans med min sambo som är yngre, lättare och mer vältränad. Var i stort sett helt otränad när jag började med att försöka jogga 4,5 km. Gjorde allting fel. Första gången kom jag ca 500 meter innan jag fick avbryta och

Tittade lite i din kalender och du kör ett, ibland två, pass i veckan. Skulle rekomendera dig att köra det passet 3 ggr i veckan ett tag innan jag gav upp hoppet om att utvecklas. Det brukar vara en bra frekvens för att utveklas.

Sedan är det förstås ald

Nej, det är nog inget fel med dig. Men du måste förändra din träning och utmana dig själv. Ligger du på exakt samma fart och träningsdos kommer du fastna på samma nivå.

Om du bara har två pass i veckan så bör du köra ett kortare pass (3-4 km ?) snabbare

Dags att prova annat löpsteg kanske?
Den här tråden nyligen var väldigt vettig, även med FB-mått mätt 😉
http://www.funbeat.se/life/discussion/show.aspx?ThreadID=164253

Om det är så att du springer med ett oekonomiskt löpsteg nu (det vet vi ju inte) så s

Det skadar ju inte att rökare över 45 år gör lungtest, eftersom risken för KOL ändå är ganska stor för den gruppen. Men du orkar ju faktiskt jogga i 45 minuter, så det låter ju bra? Som jämförelse så är jag som 23-årig icke-rökare låååångt ifrån att klara

Tack för alla intressanta svar och goda råd. Det var en bra grej att jag blev medlem här på Funbeat!

Jag blev verkligen inspirerad till att försöka få in ett joggingpass till per vecka och då ta en kortare bana. Det är säkert bra både fysiskt och psykol

Hej Margreth!

"6 km.... Sprang långsamt och promenerade vissa sträckor. Hyfsat snart kunde jag springa hela sträckan - i väldigt lugn takt, det tar 45 min. Detta har jag nu hållit på med i ca 4 månader, cirka två ggr/vecka ... men inget händer."

För det

Tycker att ovanstående tips om att variera träningen och eventuellt utöka med ett pass i veckan låter bra. Jag tycker dock inte att du på ett så tidigt stadium i din löpträning skall börja träna in ett annat löpsteg. Känns som att det vore att fokusera på

Hej Margreth!
Instämmer med Petter, skippa experiment med löpsteg. Gå upp ett träningspass, eller två, så kommer du att utvecklas - sakta men säkert. Jag är själv oldtimer (54). När jag började träna regelbundet för tre år sedan körde jag bara lågintensi

skadefrekvensen sjunker väldigt om man bara kan ge fan i att landa på hälarna som man gör när man går.
foten mitt under kroppen
trilla framått och börja spring. som om du vore i uppförsbacke.
svårare än så är det inte

12