Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningvarför mår jag illa?
You need to log in to create posts and topics.

12

hej,

Jag har precis börjat med jogging, det har hittills blivit 10 rundor på 25 dagar. Jag springer mellan mellan 3 och 5 km men det blir flest 4,6 km på ca 28 minuter.
Jag tycker jag håller ett bra tempo och blir lagom trött, min pulsklocka visar att ja

Börja med att skippa pulsmätaren och skaffa (låna?) en annan behå och se om problemet försvinner.
Annars skulle jag fundera på om du äter för nära inpå, eller äter ngt för svårsmält för nära inpå, eller dricker för lite ... testa olika kombinationer.

Jag äter och dricker en normal måltid ca 1 1/2 timme innan löpturen.
Jag har en vattenflaska med mig som jag dricker nån dl ur innan jag börjar,(jag brukar promenera 5 minuter först till joggingslingans början.).

Vad händer om du släpper på intensiteten till 70%?

vad händer om du värmer upp ordentligt innan du sticker iväg. Då menar jag typ 10-15 min joggning med ett par korta rusher där du försöker få upp pulsen högt. Låter som du liksom aldrig kommer in i andr

Jag brukar börja joggingen i lugnt tempo, så uppvärmning tror jag inte är något problem. Dit förslag om att jogga 10 15 minuter först är lite kul, det är ju det jag gör...om jag dessutom skulle rusha så skulle jag inte orka någonting.
jag försökte mig p

Med extremt mjölksyratolerant, menar du då att du passerade den sk mjölksyratröskeln på 4 mmol utan att du egentligen led/kände av det. Vi vanliga dödliga brukar ju gny och gnälla nånstans där. I så fall så är det ju bara att vara tacksam. Resultatmässig

Mer funderingar
mjölksyra är bra och det är en jäkla tur att det bildas. Det är ren energi och bla hjärtat behöver det för att klara av den ökade belastningen. Problemen uppstår då musklerna inte hinner transportera iväg all mjölksyra med blodet som de pr

nä,inga 800 meterslopp.
Men när du nu nämner det så hade vi en slinga på 1,3 km som uppvärmning innan fotbollsträningen,(del av uppvärmningen, vi sprang inte järnet med en gång). när jag försökte hänga på de bästa vet jag att jag var nära att kräkas när v

nä, jag fick ont i halsen av att springa när jag var runt 10 år och min gympa lärare trodde jag hade astma!?! och sa att jag borde gå till läkare och kolla det, men mina lungor var alldeles utmärkta och han sa att det var torra slemhinnor och att jag skul

Ja det är skumma grejer det här. Att du höjer syreupptagningsförmågan är ju bra. Det kommer förmodligen knappast att förändra ditt illamående utan du kommer bara att kunna kuta snabbare.
Jag skulle dock kunna tänka mig att du så småningom vänjer dig vid d

12