Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Fredrik: Du tjatar för mycket! 🙂

Jag läser och försöker ta till mig, men det är svårt att få en bra bild av vilken effekt reglerna får utan att själv ha testat ett och annat lopp. Skulle vara intressant att testa. Måste man gå med i triathlonklubb för att få köra motionslopp?

Vad jag ty

Normalt ställer den inte till så mycket - det skulle däremot bli ett HELT annat lopp om man skulle köra med drafting tillåten...

/En som kört tre (3) större triathlon tävlingar

Man behöver inte vara med i klubb för att köra motionsklass.

Kan dock säga att det inte har varit några problem med 10-metersregeln. Det löser sig oftast automatiskt då den som blir omcyklad har lägre fart ändå. Sen har det lite med att draftinglopp kräv

> Om jag kör mitt eget race och ligger på i mitt eget tempo men blir omkörd stup i kvarten, så tvingas jag ständigt växla ned mitt tempo av hänsyn till de omkörande. Om jag å andra sidan ligger på i mitt eget tempo och ska köra om, så måste jag göra en m

Göran,
de som cyklar om dig har bara en viss tid på sig och msået brassa på lite, därför kommer de segla iväg utan att du behöver bromsa. Jag hade lite meck i Kalmar men då var det ju hundratals cyklister som passerade. HAde förmodligen varit ännu krångli

Hejsan allihopa!
Jag är relativt ny här och jag tycker denna diskussionen är intressant eftersom alla lopp jag tävlat har varit non-drafting lopp. Efter 4 år med tävlande i USA (i både små och stora tävlingar) har jag nästan aldrig upplevt det som jobbigt

Tack för snabbt svar! Jag har faktiskt tävlat lite road racing på collegenivå också, så att cykla i klunga är väl inga större problem (iofs var det ett tag sedan nu..). Bildas klungor ganska snabbt på cykeln eller händer det att man cyklar det mesta av lo

Själv är jag en usel simmare så jag undviker draftinglopp eftersom de missgynnar mig men om du är snabb upp ur vattnet så är det väl bara att försöka haka på en så snabb klubga som möjligt. Om du dessutom har lite tävlingserfarenhet i cykel så kanske du k

"Däremot vet jag att de skiter i reglerna i månaga race utomlands och sen hellre tar sitt straff om de åker fast. Kanske borde man ha gult och rött kort."

Om det är uppenbart att man draftar med flit, ska man egentligen bli diskvalificerad, enligt regle