Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Uppväxt på landet på 40-talet så red jag en hel del s.k. barbacka på ardennerhästar. Dessa var då oskodda.

Vildhästar är garanterat oskodda.

Nu är jag ej så hemma i dagens syn på hästskor, så någon kunnig kan nog förklara när, var hur man skor hästar.

När människan och ardennerhästen konstruerades räknade man inte med att vägarna skulle bli stenhårda och platta. Därför var man tvungen att efterkonstruera ett skydd och man uppfann skorna. Då hästar och människor inte fick samma fotkonstruktion fick man

Romarna hade sandaler på sina hästar för att skydda hovarna från slitage. I antikens grekland hade man liknande skyddsanorndningar. Äldsta kända fyndet i Sverige kommer från 700-talet.

Hästskor är en gammal uppgfinning, fast hästsko som spikas fast i hov

Vore det inte bättre att träna upp hovarna så att skorna inte behövs?

Hovar är gjorda av horn.

Edit: eller iaf ett liknande material. Tämligen dött.

E du säker att inte ardennerhästarna var skodda? Det var alla arbetshästar jag var nära under tidigt 60-tal

Det handlar inte om att "träna upp hovarna" för att hovarna är svaga utan om rent slitage. Sen kan man ju givetvis ifrågasätta om hästar som rids någon timme/dag och ofta i ridhus verkligen behöver skor?

Det finns olika raser som har olika bra fötter (de

Jag har aldrig sett någon påstå att barfota alltid är bäst. Skydd mot vassa stenar och kyla vill väl alla ha, om man inte vill undvika sånt.

Anders.
Ardennerhästarna vi hade ( 2 st. ) var normalt ej skodda. Vissa årstider med hög belastning så skoddes de.

Sunt förnuft nämndes.
Kanonbra.

Hur mår pållarna nu?