Quote from Guest on 29 April 2011, 17:33Uppväxt på landet på 40-talet så red jag en hel del s.k. barbacka på ardennerhästar. Dessa var då oskodda.
Vildhästar är garanterat oskodda.
Nu är jag ej så hemma i dagens syn på hästskor, så någon kunnig kan nog förklara när, var hur man skor hästar.
Uppväxt på landet på 40-talet så red jag en hel del s.k. barbacka på ardennerhästar. Dessa var då oskodda.
Vildhästar är garanterat oskodda.
Nu är jag ej så hemma i dagens syn på hästskor, så någon kunnig kan nog förklara när, var hur man skor hästar.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 17:43När människan och ardennerhästen konstruerades räknade man inte med att vägarna skulle bli stenhårda och platta. Därför var man tvungen att efterkonstruera ett skydd och man uppfann skorna. Då hästar och människor inte fick samma fotkonstruktion fick man
När människan och ardennerhästen konstruerades räknade man inte med att vägarna skulle bli stenhårda och platta. Därför var man tvungen att efterkonstruera ett skydd och man uppfann skorna. Då hästar och människor inte fick samma fotkonstruktion fick man
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 17:43Romarna hade sandaler på sina hästar för att skydda hovarna från slitage. I antikens grekland hade man liknande skyddsanorndningar. Äldsta kända fyndet i Sverige kommer från 700-talet.
Hästskor är en gammal uppgfinning, fast hästsko som spikas fast i hov
Romarna hade sandaler på sina hästar för att skydda hovarna från slitage. I antikens grekland hade man liknande skyddsanorndningar. Äldsta kända fyndet i Sverige kommer från 700-talet.
Hästskor är en gammal uppgfinning, fast hästsko som spikas fast i hov
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 17:52Vore det inte bättre att träna upp hovarna så att skorna inte behövs?
Vore det inte bättre att träna upp hovarna så att skorna inte behövs?
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 17:54Hovar är gjorda av horn.
Edit: eller iaf ett liknande material. Tämligen dött.
Hovar är gjorda av horn.
Edit: eller iaf ett liknande material. Tämligen dött.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 18:05E du säker att inte ardennerhästarna var skodda? Det var alla arbetshästar jag var nära under tidigt 60-tal
E du säker att inte ardennerhästarna var skodda? Det var alla arbetshästar jag var nära under tidigt 60-tal
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 18:17Det handlar inte om att "träna upp hovarna" för att hovarna är svaga utan om rent slitage. Sen kan man ju givetvis ifrågasätta om hästar som rids någon timme/dag och ofta i ridhus verkligen behöver skor?
Det finns olika raser som har olika bra fötter (de
Det handlar inte om att "träna upp hovarna" för att hovarna är svaga utan om rent slitage. Sen kan man ju givetvis ifrågasätta om hästar som rids någon timme/dag och ofta i ridhus verkligen behöver skor?
Det finns olika raser som har olika bra fötter (de
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 18:21Jag har aldrig sett någon påstå att barfota alltid är bäst. Skydd mot vassa stenar och kyla vill väl alla ha, om man inte vill undvika sånt.
Jag har aldrig sett någon påstå att barfota alltid är bäst. Skydd mot vassa stenar och kyla vill väl alla ha, om man inte vill undvika sånt.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 18:58Anders.
Ardennerhästarna vi hade ( 2 st. ) var normalt ej skodda. Vissa årstider med hög belastning så skoddes de.Sunt förnuft nämndes.
Kanonbra.
Anders.
Ardennerhästarna vi hade ( 2 st. ) var normalt ej skodda. Vissa årstider med hög belastning så skoddes de.
Sunt förnuft nämndes.
Kanonbra.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 18:59Hur mår pållarna nu?
Hur mår pållarna nu?