Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 20:22Hästar har en inbyggd väldigt välfungerande effektiv dämpning i hovarna i form av bla lameller. Så dämpade skor är inte så nödvändigt (H)
Hästar har en inbyggd väldigt välfungerande effektiv dämpning i hovarna i form av bla lameller. Så dämpade skor är inte så nödvändigt (H)
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 20:28Peter, hästar har även dubbelt så många ben. 😉
Peter, hästar har även dubbelt så många ben. 😉
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 20:59Man skor hästar av flera olika anledningar och de vanligaste är:
1. För att minska slitaget. En oskodd hov slits kraftigt på hårt material och den kan även flisa sig.
2. För att de flesta hästar är sulömma dvs får ont när de trampar på stenar. Detta kan ä
Man skor hästar av flera olika anledningar och de vanligaste är:
1. För att minska slitaget. En oskodd hov slits kraftigt på hårt material och den kan även flisa sig.
2. För att de flesta hästar är sulömma dvs får ont när de trampar på stenar. Detta kan ä
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 21:03Man måste också sko för att ha något att fästa broddar i när det är halt.
Man måste också sko för att ha något att fästa broddar i när det är halt.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 21:04Kristina: Bra påpekat! Och för att få fast en snösula när det är klampsnö!
Kristina: Bra påpekat! Och för att få fast en snösula när det är klampsnö!
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 21:08Jessie + Mollie har skrivit 2 bra inlägg.
Har lärt mig lite till.Förstår fuller väl att det är svårt att alltid veta vad som är bäst.
Peter Nilsson.
Du liksom jag tycker om att vara barfota.
Det skämtas en hel del om oss.
Tycker jag är helt OK.
Jessie + Mollie har skrivit 2 bra inlägg.
Har lärt mig lite till.
Förstår fuller väl att det är svårt att alltid veta vad som är bäst.
Peter Nilsson.
Du liksom jag tycker om att vara barfota.
Det skämtas en hel del om oss.
Tycker jag är helt OK.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 21:25Jag hörde att Vibram skulle lansera en hästsko - One Fingers.
Jag hörde att Vibram skulle lansera en hästsko - One Fingers.
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 21:26Inom travet...där jag nu lägger hela min pension....så har man mer och mera gått över till att köra hästarna barfota. Dom blir piggare av detta och snabbare. Man brukar kalla det K-G-Balans.....ehe...!? I travprogrammen syns det nu om dom gått barfota hel
Inom travet...där jag nu lägger hela min pension....så har man mer och mera gått över till att köra hästarna barfota. Dom blir piggare av detta och snabbare. Man brukar kalla det K-G-Balans.....ehe...!? I travprogrammen syns det nu om dom gått barfota hel
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 23:16Visst finns det väl gummihästskor? I min by hade nog hästarna skor året runt - på vintern för att fästa broddarna och resten av året pga slitaget vid vägkörning
Visst finns det väl gummihästskor? I min by hade nog hästarna skor året runt - på vintern för att fästa broddarna och resten av året pga slitaget vid vägkörning
Quote from Funbeat user on 29 April 2011, 23:32Är nu inte expert på hästar, men så mycket vet jag att hoven är bara den sista biten av en foten (lite som tårna och trampdynan på en människa). Hästens hasled är vår häl. Alltså blir det lite svårt att jämföra hästens steg med mitt stövelklamp.
Angående
Är nu inte expert på hästar, men så mycket vet jag att hoven är bara den sista biten av en foten (lite som tårna och trampdynan på en människa). Hästens hasled är vår häl. Alltså blir det lite svårt att jämföra hästens steg med mitt stövelklamp.
Angående