Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför springer man egentligen?
You need to log in to create posts and topics.

Bara för att alternativet är sämre. Slutar jag springa blir jag fet, slö, ur form, tappar självkänsla, mår dåligt.
Springer jag mår jag ok och ibland riktigt bra. Den dag jag hittar något som kan ersätta löpningen har jag inget emot att byta sysselsättnin

Jag vet faktiskt inte riktigt... ungefär så här:

- För att det är härligt att vara ute själv i skogen och lyssna på fåglarna på sommaren (fast då kunde jag ju lika gärna promenerat?)
- För att det är så härlig stämning på Göteborgsvarvet och då måste jag

Det finns för mig två anledningar, varav en inte tycks vara allmänt spridd, för övrigt den främsta anledningen till att jag springer: att det gör ont. Den senare anledningen är den triviala: jag vill förbättras i just detta.

För att citera en person i en

Sylvia, hälsa din son att han får nog ändra 50 till "död" och då blir det ju inte så trevligt längre...

Mycket intressant frågeställning! Den kloka alpinisten Anneli Wester har lyft fram hur bra det är att ha ett svar på den här frågan när motivationen börjar tryta (inte i löparsammanhang då, men ändå). Det skadar alltså inte att ställa sig själv frågan ibl

Precis som med all träning så gör jag det för att jag mår bra av det, och vill fortsätta att må bra länge.
Sedan finns alltid fåfängan där, tränar jag inte så blir jag tjock och spolformad och kan då inte unna mig den där extra portionen på helgen, eller

Jag funderade på det där en gång för ett par år sedan när jag satt på uppvärmningscykeln på ett gym och betraktade en tjej som gick runt blan maskinerna utan att faktiskt använda dem. Det såg ut som att hon mest gick runt och spanade och försökte se snygg

Kul tråd att läsa och känna igen sig i.

Ett av mina huvudmotiv är att avkoppling, att uppnå det meditativa tillstånd som kommer efter några km/när andningen och utmattningen är den rätta, att bli "ett med löpningen".

Efter en tuff/lång/tråkig/välj pass

Intressant frågeställning! Och nog nyttig att fundera på. Själv har jag aldrig lyckats hålla igång löpningen särskilt länge i sträck, så under den tid jag har varit igång har det varit väldigt lätt att triggas av förbättringar. I början är det ju lätt att

Denna fråga fick jag idag av en liten tös som var på väg till dagis när jag sprang förbi i morse. "Varför springer du?" Mitt svar till henne var typ av en fråga "Det kan man undra?" Funderade en stund på detta när jag sprang vidare och kom fram till att f