Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det bäst i återhämtningssyfte att bada kallt eller varmt? Jag läste kapitlet i Mackans bok om återhämtning där han förespråkar kallbad, vilket jag även har hört från flera andra håll. Men jag har även hört en del som hellre badar varmt i samma syfte. T

Kallbad är väl för sprinters, där det positiva med kylan är att nerverna lugnar ner sig? Explosiva träningspass ger starkare elektriska signaler i nervbanorna.

För idrottare inom uthållighetsidrotter tror jag mer på genomblödning och då bör det väl vara

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1180269

Just nu ligger runningtimes.com nere så jag kan inte länka till artikeln, men det ligger en relativt färsk text där om att "boostad" återhämtning oftast är kontraproduktivt. Undantaget är inför eller efter tävlingar, men under uppbyggnadsperioder är det e

Jag brukar ta både och så här års. Också hört att det är bra med kallt, såg att Paula Radcliff alltid la sig på is mer eller mindre efter sina pass, men när man kommer in och huden ÄR iskall efter en dust med vädret så är det först varmt och sedan kallt s

Det kontraproduktiva, som jag även skriver om i boken, ligger i att man har påvisat något minskad träningseffekt när man som vid kallbad dämpar de små inflammationer som uppstår i musklerna. Men om dämpningen skulle göra att du kan träna lite bättre dagen

Jag tolkar era svar som att kallbad egentligen inte har något syfte för återhämtning, men möjligen för att kunna träna hårdare (under en begränsad period). Jag gissar att man då ska träna väldigt mycket och hårt för att det eventuellt ska vara någon poäng

Det är lugnt. Jag tar inte illa upp.

Det kan ha ett syfte för återhämtning men vid högre träningsdoser eller efter vissa typer av pass. När jag tränar tuff utförslöpning i slalombacke tycker jag att det gör stor skillnad och en av mina adepter som jag tv

Mina vader o knän mår mycket bättre om de får kallbad efter långpasset.varnbas ger ingen hjälp alls.

Har sällan träningsverk, men när jag orkar spola vaderna med kallt/varm vatten om vart annat tycker jag mig känna en märkbar skillnad till det bättre.

12