Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Det var ett intressant inslag om kanotisten Anders Gustavsson på sporten idag. Han körde tio minuter kallbad efter passen och var väldigt förtjust i resultatet. Däremot inte själva badet. 🙂

Jag avskyr kyla som pesten, men tror att kyla är bra vid svullnad, inflammation och stark smärta, även vid stark värme, att hålla huvudet kallt kan också vara en fördel, men oftast mår kroppen bäst utav värme, kroppen slipper använda energi för att få ut

Prova även promenad som återhämtning(blodgenomströmning), efter ett tufft pass, ät lite mat innan.

Placebo eller ej. Men efter tuffa pass/perioder upplever jag kallbad som ytterst effektivt mot slitna löpben. Finns det någon forskning som pekar i den riktningen?

Hittade inga mändger på pubmed. Här är en i alla fall:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17261562

"The protocol of ice-water immersion used in this study was ineffectual in minimising markers of DOMS in untrained individuals. This study challenges the

Skulle säga att det finns inget bättre botemedel än kallbad mot inflammationer.

När det gäller återhämtning tror jag också starkt på det då det sätter igång blodflödet. Jag märker själv skillnad.

Enligt viss information jag läst, kan (lagom) inflammation vara en normal del av återhämtningen. Men jag vet inte.

12