Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVart ska pulsen vara?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hejsan jag undrar vad för puls ska man ha för att förbätta sin kondition? Jag brukar ligga på ca 180 det verkar vara för mycket.

Det beror på din maxpuls. Du kan egentligen ha vilken puls som helst för att träna din kondition. Någonstans runt 60-95% av maxpuls är lagom beroende på om du vill träna uthållighet eller maximal syreupptagningsförmåga.

Det beror som sagt helt på din maxpuls. Gäller det långpass och liknande är dock 180 i puls i högsta laget för de allra flesta. Gäller det intervallträning, snabbdistans eller motsvarande intensitet kan jag inte se att det skulle vara något problem. Du är

Vill man förbättra konditionen (syreupptagningsförmågan) kan man knappast ligga "för högt". Bara bra om man pressar sig rejält. Däremot ska man som påpekas ovan kanske inte köra så hårt på långpass, men syftet med långpass är heller inte att förbättra kon

asså om man ligger högt i puls under ett långpass spelar det väl ingen roll bara man kan hålal länge

Håller med Mikael, problemet löser ju sig ganska enkelt själv för det blir inte ett långpass om man ligger _för_ högt i puls 🙂

Det är just det där kruxet; hålla länge.
Många ger ju upp efter några km för att dom tar ut sej så in i h**vete direkt. Dom skulle vara betjänta av att ta det lite lugnare och kanske springa en mil istället.

personligen har jag, fått för mej iaf av olika anledningar, att jag har för hög puls då jag springer långdistans men det är ingen jag blir tröttare av utan det är ju snarare en stor fördel om också slagvolymen ökar lite extra (Även fast inte min puls kans

Peter, jag håller med dig helhjärtat.

en fundering i sammanhanget dock:
Om man stirrar sig blind på pulsklockan kanske man inte känner att tempot man håller är fel?

Nu säger jag inte att pulsträning eller pulsbaserad träning är dåligt (det har en mas

Som jag ser det finns det flera skäl till att inte köra för hårt på långpassen. Här kommer ett par:

1. Skaderisken. Att springa hårt och länge sliter mycket mer på kroppen än att springa lugnt och länge eller kort och hårt. Långpassen ska bygga upp, inte

12