Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarva mellan kedjor?
You need to log in to create posts and topics.

Är färsking på det här med cykel. Tycker det är kul att ta mig fram fort, men har ännu inte blivit så inne i sporten att jag name-droppar cykeldelar och sånt som alla andra verkar kunna här i forumet.

I nån tråd hade någon i förbifarten skrivit att den v

är det landsväg eller Mtb?

Jag kör landsväg. Är det skillnad på lvg och mtb? Trodde slitaget var samma typ fast mer i mtb.

Undrar om man som glad amatör, som kanske kommer upp i 300 mil på ett år, märker någon skillnad. Kommer ändå vilja byta kasset snart för att få 10 och kunna ha den elektroniska....

Det är mkt religion det där.

Hur som helst, när kedjan slits blir den längre, då får den rent praktiskt också en annan länk-längd. Då kommer den slita på kasett och drev för att anpassa dessa till det nya avståndet mellan länkarna. Kasett och drev som al

Erik, det där lät ganska sunt. Så passar man på att ge en ordentlig tvätt av allting då. Tack för en bra förklaring.

Jag håller mig till en kedja. Mäter den och byter först när den har sträck sig 0,5%.
Nuvarande kedjan har nog suttit på 550-600 mil och har fortfarande mer att ge! D-A kedja. Tidigare på 9-växlat cyklade jag med Sram kedja och de höll ca 400 mil.

En kass

Tack Erik och Linnex för snabba och bra svar. Men en tanke till dök upp: talar man nånsin om slitage på klingorna vid vevpartiet? Eller tål klingorna minst 1000000 mil (dvs mer än jag nånsing kommer göra)?

Klingor slits också, men långsammare än kedja och kasett. Variationen på hur folk sköter sina cyklar gör det väldigt svårt att säga ngn siffra på hur länge de kan hålla, men gissningsvis kan de kanske bytas efter ~3 kasetter.

Jag växlar inga kedjor däremot mäter jag kedjeslitaget med ett specialverktyg. sköter jag detta på rätt sätt kör jag 2 kedjor på en kassett då kör jag MTB. kör man däremot kedjan för länge kostar det en kassett varje gång, så det finns ett värde att sköta