Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarva mellan kedjor?
You need to log in to create posts and topics.

Jag flippfloppade lite innan. Men 308mm borde väll vara den absoluta gränsen för när man ska byta?

Nej, 30.79 mm är den slutgiltiga längden.

Tråden som kröker oooändligt med utropstecken!!!!!!

Viktiga är inte att mäta exakt 12 länkar.

Grundfilosofin är att en kedjesträckning upp till 0,5 % är ingen fara och över 1 % är förmodligen kassett och ev. dreven skadade och måste bytas med ny kedja.

1/16" på 12" är ungefär 0,5% och 1/8" då 1%. Uppgift

Tack, % och mm låter bra för mig. Är allergisk mot tummar och fötter och stenar när det gäller mätsammanhang. Galna öbor!(engelsmän)

Hej.

"Viktiga är inte att mäta exakt 12 länkar."

Nej, precis som Linnex Sr skriver, är inte det som är det viktigast. Det som är viktigt är att man har koll på slitaget. Och då är det lättast, som jag ser det, att mäta i tum över tolv länkar. Men visst

Jag satte en spik i väggen, hängde upp en splitterny kedja och markerade "nylängden". Efter varje kedjetvätt hänger jag upp kedjan på spiken och kollar mot nylängden. En halv länk för lång = dags för ny kedja.

Mattias, du bor själv va? Det där funkar inte, sitter massa tavlor och ljusstakar på väggarna hos mig, plus att det är tapeter. 😉 😉

> Mattias, du bor själv va?

Nä, inte än...

För att vara lite mer precis så satte jag tre spikar (en för varje kedja) i en planka och skruvade upp plankan i garaget. (H)