Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVeckan innan 5 km - lopp
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag undrar om några har tips på hur jag ska lägga upp träningsveckan innan ett 5 km - lopp? Är distansen för kort för ett speciellt förberedelseschema? Antar annars att vila 2 dagar innan är viktigt. Men före det...? Ska man köra ett hårt pass i bör

Gissar att det är Bellman som hägrar?!?! Jag brukar inte jogga lite lätt dagen före tävling och ytterligare en dag före köra jag lite interaller aningen snabbare än tävlingsfart.

Om du brukar springa 3-4ggr per vecka kan det väl vara lämpligt att köra

Tack snälla för tipset!

Ja, bellman hägrar nästa vecka...men redan nu på lördag tjuvstartar jag med ett 5 km - lopp. Det låter som ett bra program, mitt schema (och arbetsschema) passar utmärkt med det upplägget!
TACK!

/Markus

Lisa Blommé vann 5000m på Finnkampen i lördags och vann Tjejmilen igår så jag förstår inte riktigt varför du tycker att du behöver vila i två dagar? 🙂

Det är precis så jag har tänkt ladda inför Stockholm Halvmarathon i helgen, fast eftersom jag måste prioritera backträning inför Lidingöloppet blir det backintervaller på onsdagen istället.

Eller så kanske man skulle pröva att göra en Blommé och ladda me

Varför ligger intervallerna efter distans?

Vad menar du? Jag föreslog vilodag dagen före (och efter) intervallerna. Hade det varit någon som springer lite mer än Markus verkar göra så hade det dock mycket väl kunna vara distans istället, och kanske även ett intervallpass till. Risken är dock att

Normalt ligger hårda och korta intervaller tidigast i veckan och sedan drygas tiden och intensiteten ut.
Det är ganska ovanligt att lägga tävlingsfart och intervaller så sent i veckan.
Vad vet jag? Jag cyklar bara

Fast man kan ju egentligen inte titta på bara en vecka. Träningsperioder bör ses över ett betydligt längre perspektiv. Om man lägger hård träning på en måndag bara för att det är veckans första dag har man ju missat poängen för man måste ju även titta på

Det väsentliga här är väl snarare att intervallpasset ligger 3-4 fyra dagar innan tävling för att eventuellt få till lite superkompensation. Jag tycker det ser bra ut - att köra hårdare än ett distanspass tidigt i veckan sliter mer än det gör nytta - kör

12