Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag har problem med ben och knän men springer numera korta långsamma sträckor på löpband. Syftet med löpningen är att jag behöver konditionsträning utöver simningen som är mitt huvudintresse. Jag springer också ur rehabhänseende - jag verkar må bra

Går det att få till ett starkare frånskjut borde det i sig inte påverka steglängden "för benen" men att du kommer lite längre på varje steg.

Istället för att springa längre och längre tid anser jag att du bör växla mellan att gå och springa, tider för respektive måste du avgöra, men det gör att du varierar belastningen bättre samtidigt som du tränar de olika systemen. Även om jag är hängiven l

Hej @Bettina BA!

Eftersom du säger dig stadigt bli bättre med den tekniken du har låter det inte som om du skall förändra för mycket.

Jag springer med 180 steg/minut på löpband i 11-13 km/h utan problem. Jag springer då i strumpor upp till milen. (Har

Tack för alla svar.

Att växla tempo är ett utmärkt förslag ist.f att öka tiden. Speciellt sen när jag kommer ut.

Jag inser också att jag måste öka steglängden ist.f att öka kadensen. Jag får väl ta detta i små portioner som tidigare. Dvs "värma" upp p

Som någonskrev tidigare.
Att öka steglängden behöver inte innebära att du sätter i foten längre fram än du gör i dagsläget. När man springer har man inte markkontakt hela tiden utan "flyger"/hoppar mellan varje markkontakt till skillnad från gång där en

@anders @marie det där med frånskjutet var en bra grej. Jag är ju novis. Jag sprang häromdagen och lade in en fartökning i minut 17-19. Innan dess hade jag tänkt extra på detta med frånskjutet. Jag höll rätt fart med bibehållen kadens. Pulsen hann inte gå

Hej Bettina. Även jag har en spricka i ena knät plus lite halvklena leder. För att klara av lite hårdare löpning har jag kört en del styrkeövningar för benen, främst knäböj (utan att gå ner hela vägen), i perioder. Det har visat sig vara gynnsamt.

Tack Leif 🙂
Jag kör också knäböj med lätt utställda knän och nogrann teknik i övrigt. Detta funkar förvånansvärt bra. Utfall funkar inte alls. Gissar det beror på små vinkelförändringar som gör att det skadade området berörs eller undviks.

Det knäppa m

Känner igen mig i det - utfall verkar harmlösa och nyttiga men jag undviker dem för att de verkar orsaka mer smärta än nytta i mitt fall.

Tunga repetitioner på "höftmaskin", där man sitter och pressar ut benen åt sidorna har även fungerat för mig, trots

12